Syrische aartsbisschop geeft lezing

donderdag 30 maart 2017 20:00

RIDDERKERK - Op uitnodiging van het Interkerkelijk Diaconaal Beraad (IDB) komt Mor Polycarpus Augin Aydin, aartsbisschop van de Syrisch-orthodoxe Kerk van Antiochië in Nederland voor een lezing naar Ridderkerk.
Hij zal op donderdag 30 maart in de Levensbron vertellen over de betekenis van het christendom in het Midden-Oosten en de relatie met de moslimwereld. De Syrisch – Orthodoxe kerk wordt wel de bakermat, de moeder van het christelijk geloof genoemd, omdat men in Syrië de vroegste christelijke kerken vindt. De kerk heeft een eeuwenlange traditie in haar relatie met de Islam. Tijden van onderlinge tolerantie wisselden af met perioden van extreme vervolgingen, zoals de genocide in de jaren 1915 tot 1919. Ook in de tweede helft van de 20e eeuw werden de christenen in Zuidoost Turkije bedreigd door zowel de Koerden als het Turkse leger. Het enige nog functionerende klooster is Mor Gabriël, gelegen aan de Syrische grens. Velen zijn uit dit gebied geëmigreerd naar landen als Duitsland en Zweden. Ook vluchtten velen naar Twente, waar bloeiende Syrische kerkgemeenschappen zijn ontstaan. Migranten uit Irak, Libanon en recent Syrië zoeken nu ook daar hun toevlucht. De eerste kerk in Nederland, de Mor Johannes Apostelkerk, stond in Hengelo. In Glane staat het St. Efrem de Syriër klooster, het geestelijk trefpunt en liturgisch leercentrum voor de Syrische christenen uit een groot deel van West-Europa.
Over de situatie in het huidige Syrië en Midden-Oosten weet Polycarpus veel af. Christenen vormden in Syrië in 2013 zo'n 10 procent van de bevolking. Er waren vier bisdommen, o.a. in Aleppo, de belangrijkste christelijke stad van Syrië. IS vermoordde er vele christenen.Over de huidige situatie zal Polycarpus belangstellenden uitgebreid bijpraten. De avond in de kerk aan de Jan Luykenstraat 10 begint om 20.00 uur.