Maestro in Ridderkerk met het Ridderkerks Symfonieorkest

zaterdag 8 juli 2017 9:30

RIDDERKERK - Op 8 juli organiseert het Ridderkerks Symfonieorkest opnieuw een dirigentenmasterclass. Meer en minder ervaren dirigenten krijgen hiermee weer de mogelijkheid om te werken met dit ambitieuze orkest en zich zo verder te bekwamen in hun vakgebied.

Onder begeleiding van de vaste dirigent van het orkest, Marcel Geraeds, leren de kandidaten tijdens de masterclass de fijne kneepjes van het vak. Want dirigeren is een vak apart. En zien, horen en voelen wat je als dirigent met je bewegingen doet bij het orkest is een bijzondere ervaring.

Er is weer ruimte voor vijf cursisten die deze uitdaging aan willen gaan. Vrijdagavond 23 juni staat gereserveerd voor partituurstudie met piano, zaterdag 8 juli vindt de masterclass met volledig orkest plaats. Er wordt gewerkt aan vier muziekstukken, zoals Danzon no 2 van Marquez, een swingend Zuid-Amerikaans werk.

De masterclass wordt afgesloten met een concertje, waarin iedere cursist de leiding van één van de stukken mag nemen. Dit concertje begint om 15:30 uur. Maar publiek is de hele dag, die om 9:30 uur begint, welkom om mee te kijken naar de vorderingen en interpretatie van de cursisten. In eerdere jaren bleek steeds weer dat de masterclass niet alleen voor de cursisten leerzaam is. Ook het orkest krijgt een kijkje in de keuken van de dirigent.

De masterclass en het aansluitende concertje vinden plaats in het Gemini College aan de Reyerweg in Ridderkerk. Voor inschrijving en meer informatie:  info@ridderkerkssymfonieorkest.nl.