Twee beelden uit de jaren zestig, die eind september in de Oudheidkamer worden belicht

Op 29 oktober a.s. bestaat de Stichting Oud Ridderkerk officieel 50 jaar. Dit jubileum wordt met verschillende activiteiten gevierd. Het is ook aanleiding voor een nieuwe tentoonstelling waarmee de Oudheidkamer 50 jaar teruggaat in de tijd.

Wat gebeurde er in het decennium waarin 'Oud Ridderkerk' werd opgericht? In de Oudheidkamer wordt eind september een beeld van die periode gegeven met foto's, films en voorwerpen. Het waren de jaren dat de koelkast, wasmachine, telefoon en taperecorder hun intrede deden, terwijl het straatbeeld veranderde met meer auto's, scooters, motoren en brommers. De introductie van de televisie veroorzaakte een complete verandering in het interieur. Het bankstel werd belangrijker dan de eettafel met de lamp erboven. Aan het eind van de jaren zestig durft men bij het ontwerpen van gordijnen, meubelstoffen en kleding gewaagdere kleurcombinaties en patronen te verwerken. De Stichting Oud Ridderkerk heeft veel artikelen verzameld die dit tijdsbeeld laten zien.

De tentoonstelling kan bezocht worden van woensdag 30 september t/m zaterdag 14 november. De officiële opening wordt op 26 september verricht door burgemeester Anny Attema. Deze middag is alleen voor genodigden. De Oudheidkamer zal op deze zaterdagmiddag gesloten zijn voor ander publiek.