Op deze manier de Sint Jorisstraat inrijden kan vanaf 20 oktober niet meer

Bedrijven boos over eenrichtingsverkeer

RIDDERKERK - Ondernemers rond de Gieterijstraat en Noordenweg in Ridderkerk kunnen zich niet vinden in een proef met eenrichtingsverkeer op de St. Joristraat. Het gemeentebestuur wil de smalle centrumstraat met ingang van 20 oktober blokkeren voor verkeer vanuit de Verlengde Kerkweg/Schoutstraat. Het eenrichtingsverkeer zal voor tenminste een halfjaar gelden, waarbij na ongeveer vier maanden wordt geëvalueerd.

Bedrijven aan de andere kant van de Ringdijk/Westmolendijk zijn mordicus tegen. Zij voelen zich voor het blok gezet en zeggen dat ze geen kans hebben gehad om serieus mee te praten. "Er is alleen maar een informatieavond geweest, maar toen was alles al in kannen en kruiken. De ambtelijke werkgroep die dit heeft voorbereid had de keuze al gemaakt. Er is geen denken aan om de proef bijvoorbeeld andersom te doen. Nee, het winkelcentrum moet vooral bereikbaar blijven. Dat geldt blijkbaar niet voor ons" zegt ondernemer Eric Neijenesch. Hij is niet de enige die in zijn wiek geschoten is over de al of niet tijdelijke maatregel.

"Het is voor ons onverteerbaar dat de gemeente hiermee komt. De helft van onze toegangswegen wordt hiermee geblokkeerd en dat gaat ons klanten kosten. Laat de gemeente in overleg met alle belanghebbenden werk maken van een goed verkeerscirculatieplan. Daar hebben we allemaal wat aan" stelt Edwin Vermeulen van Gamma Ridderkerk. Meerdere bedrijven hebben inmiddels met bezwaarschriften aan de bel getrokken.

Meer in de krant van 8 oktober.