Maandagmorgen werden in Slikkerveer fietsen op de kop gezet voor het lezen van de framenummers

Politie pikt gestolen fietsen eruit

RIDDERKERK - In Ridderkerk is de politie gestart met fietscontroles rond de scholen in de vroege ochtenduren. Dit jaar is de actie niet alleen gericht op de verlichting. Er wordt ook gekeken naar de herkomst van de fietsen. "Er worden te veel fietsen gestolen en veel scholieren rijden gewoon op een gestolen fiets" zegt buurtagent Iwan Esajas.

In het donker wordt bij de scholen bekeurd als er gereden wordt zonder licht. Na de schemering worden fietsen op de kop gezet voor het lezen van het framenummer. Daarmee wordt gecheckt of de tweewieler niet als gestolen geregistreerd staat. Bij de eerste controles op vrijdagmorgen leverde dit drie gestolen fietsen op. Twee jongens verklaarden dat ze hun fiets "hadden gevonden". De derde was op Marktplaats gekocht. Volgens de politie is dat lang niet altijd zuivere koffie. "Als de verkoper geen eigendomsbewijs of aankoopbon kan tonen loop je risico als je zo'n fiets koopt. Dan kun je voor heling worden aangehouden" zegt Esajas als waarschuwing voor de ouders en scholieren: "Iedereen kan weten dat er iets niet in de haak is als een fiets met een waarde van 1500 euro voor een veel te laag bedrag wordt aangeboden."

De politie is de actie gestart omdat er ook veel gezinnen zijn die door de diefstallen worden gedupeerd. Er zijn kinderen die in één schooljaar twee of drie keer hebben meegemaakt dat hun fiets is gestolen. De politie constateert dat er lang niet altijd aangifte wordt gedaan. Aan het bureau staan op dit moment twee fietsen waarvan vast is gesteld dat ze zijn gestolen, maar de gedupeerden hebben niet de moeite genomen aangifte te doen. "Het kan tegenwoordig heel eenvoudig via internet. Maar als ze niet in het systeem staan kunnen wij ze ook niet opsporen."