Uitgever André Huizer (boekhandel De Ridderhof) overhandigde zaterdagmorgen het eerste exemplaar van "De smaak van vroeger" aan schrijver Teun Rijsdijk.

Smakelijke vertellingen van Teun Rijsdijk

RIDDERKERK - Na drie boekjes met persoonlijke verhalen voor de Stichting Oud Ridderkerk werd vorig jaar het boek "Jeugdkiekjes" van Teun Rijsdijk uitgebracht. Daar is nu een mooi vervolg opgekomen met "De smaak van vroeger". In deze nieuwe uitgave van Boekhandel De Ridderhof zijn de herinneringen van Rijsdijk geïllustreerd met zo'n 140 foto's, die de lezer ook meenemen naar het Ridderkerk van vroeger.

Rijsdijk bundelde in dit boek allemaal nieuwe stukken. "Er was nog zoveel te schrijven wat de moeite waard was" aldus de auteur. Hij beschrijft in zijn nieuwe werk onder meer het leven op (een deel van) de vroegere Kerkweg, het einde van de Mauritsweg en de Oudelandseweg. Ook is er een hoofdstukje gewijd aan de bijnamen van de Ridderkerkse buurten.  "Hoewel is dacht dat ik alles zo langzamerhand al geschreven te hebben schieten me nog regelmatig nieuwe onderwerpen te binnen" stelt de schrijver in zijn voorwoord.

Voor nieuwe inspiratie zorgde zijn jeugdboeken, het struinen in de polder, fietsritjes naar Rotterdam, schaatsen op de Waal en namen op Ridderkerkse huizen. Ook beschrijft Rijsdijk levensmiddelen die veelal verdwenen zijn en gaat hij terug naar zijn dienstijd.

De Ridderkerker grossiert ook weer in het op een rijtje zetten van vroeger veel gebezigde (lokale) termen, uitdrukkingen en versjes. Er lijkt geen einde te komen aan het lijstje dat hij voor die vrolijke opsommingen heeft aangelegd. "Schrijvendeweg schieten je vaak woorden, uitdrukkingen en zaken te binnen die je dacht allang vergeten te zijn. Wat dat betreft zijn de menselijke hersenen net een computer: het is wel ergens opgeslagen, het is alleen de kunst uit te vinden waar het staat."

"De smaak van vroeger" is een volledig Ridderkerkse productie. De Ridderkerkse uitgever ging voor de druk in zee met drukkerij Sanders. Het boek is voor € 21,50 te koop bij boekhandel De Ridderhof.