Jan Jansen, bij hem thuis aan de Waal in Rijsoord:
Jan Jansen, bij hem thuis aan de Waal in Rijsoord: "Ik heb mijn werk nooit met tegenzin gedaan."

Jan Jansen verlaat Rabobank

RIDDERKERK - Jan Jansen neemt na 43 jaar afscheid van de Rabobank. Afgelopen maandag had hij zijn laatste werkdag en vandaag wordt hij uitgezwaaid door Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde. De 62-jarige Jansen maakte veel veranderingen van dichtbij mee, maar behoort niet tot de mensen die menen dat vroeger alles beter was:
"Het was anders, niet beter."

De bij de toenmalige Raiffeisenbank begonnen Jansen geeft als voorbeeld de kasposten. "Hoe meer kasopnames we vroeger in een week hadden, hoe meer complimenten ik kreeg. Nu staan de kasopnames op nul. Nu hebben we pinautomaten en internetbankieren. Dat ervaren we toch bijna allemaal als een verbetering" zegt de voormalig beheerder van het 'bijkantoor' Paddewei in Barendrecht. Voor de bank in Ridderkerk mocht hij daarna beleggingen en hypotheken doen. Jansen was initiatiefnemer van de eerste lokale beleggingsclub. Al snel waren er meer dan tien clubs die op deze manier kennismaakten met de wereld van aandelen en opties. In 2008 maakte de crisis een einde aan de alsmaar stijgende koersen en hypotheken die tot die tijd eenvoudiger werden verstrekt. Jan Jansen zegt ook van die magere jaren te hebben geleerd: "In die periode was het niet altijd leuk als je vertelde dat je voor een bank werkte. Maar ik heb het nooit met tegenzin gedaan. De laatste jaren met het besef dat bomen kunnen groeien, maar wel tot zekere hoogte." De oud-directeur Particulieren is trots op de positie die Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde nu heeft. "In veel dingen die we lokaal doen zijn we een voorbeeldkantoor voor Rabobank Nederland. We worden regelmatig gevraagd om in Utrecht onze kennis en ervaringen te komen delen. Dat zie ik als een verdienste van al onze medewerkers."