Hanny Lynch:
Hanny Lynch: "Deze mensen wilden graag hun verhaal doen."

Boek geeft stem aan kinderen van misbruikte ouders

RIDDERKERK - Na een openhartig boek over haar eigen incestverleden heeft de Ridderkerkse Hanny Lynch verhalen opgetekend van kinderen, die een ouder hebben die vroeger seksueel is misbruikt. Voor een nieuw boek interviewde ze 19 personen, die allemaal graag (zij het vaak anoniem) hun verhaal wilde vertellen. "Seksueel misbruik raakt diep. Uit alle opgetekende verhalen kan worden opgemaakt dat het kind, soms onbewust, is belast door het verleden van zijn of haar ouder" zegt de schrijfster van "De stem van het kind".

Gedrag dat te herleiden is naar ervaringen uit het verleden bracht Hanny Lynch op het idee voor dit boek. Ze herkende als hulpverleenster patronen bij bijeenkomsten voor lotgenoten. Dat wilde ze breder belichten met verhalen van vrouwen en mannen die een misbruikte ouder hebben. Tot haar vreugde reageerde op haar oproep ook twee kinderen van een misbruikte vader. "Om wat los te krijgen had ik wat flyers gemaakt die ik op een lotgenotenbijeenkomst uitdeelde. Binnen een week had ik al twaalf mensen die graag hun verhaal wilden doen. Dat ze zo snel kwamen over een niet makkelijk onderwerp geeft wel aan dat dit belangrijk is" stelt de Ridderkerkse. De verhalen van de mensen die in het boek een podium krijgen zijn uiteenlopend, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Volgens Hanny is het opvallend hoe loyaal de meesten aan hun ouders zijn, ondanks de niet altijd prettige ervaringen. "Sommigen hebben al op jonge leeftijd voor hun moeder moeten zorgen. Die hadden een moeder die vaak op de bank lag of onder depressies gebukt ging. Vaak was dan de oorzaak bij het kind niet bekend, maar ik heb ook 'kinderen' gesproken die al op hun negende of tiende van het misbruik van hun moeder hoorden. Daar gingen zij dan ook gebukt onder." De schrijfster laat in het boek de 'ervaringsdeskundigen' zelf tips geven voor het omgaan met deze problematiek. "Steun je moeder onvoorwaardelijk" is daarbij een van de hartenkreten. Daar staat tegenover dat het seksueel misbruik zich ook kan herhalen bij de volgende generatie. Het boek geeft een voorbeeld van een opa die zich na de moeder ook aan de dochter hebben vergrepen: "Dit boek laat zien hoe deze kinderen, te vergelijken met tweede generatie kampslachtoffers uit de oorlog, soms erg beschadigd zijn geraakt en zelf geworsteld hebben om te kunnen overleven. Anderen zijn er zonder al te veel kleerscheuren doorheen gerold." Naast de persoonlijke verhalen van de geïnterviewden zijn bijdragen opgenomen van drie professionele hulpverleners. Sietske Dijkstra, onderzoeker, docent en voormalig lector huiselijk geweld, schreef een wervend voorwoord. "De stem van het kind – Verhalen van kinderen van wie de ouder misbruikt is" is uitgegeven door Elikser. Het 225 pagina's tellende boek is via elke boekwinkel leverbaar voor € 18,50. De officiële presentatie was 25 november in Utrecht. Niet helemaal toevallig in de internationale "Week zonder Geweld".