Geen plek in Ridderkerk (vervolg)

De noodoproep van het gezin dat over 4 dagen op straat dreigt te staan heeft veel reacties opgeleverd. Ridderkerkers wezen ons op een aantal al lange tijd leegstaande huizen en een enkele bood aan een maand huur te willen betalen. Sinds kort heeft het gezin alsnog een urgentieverklaring maar komt daarmee niet verder in de korte tijd tot 1 december. Zo past Woonvisie nu al de passendheidstoets toe die pas per 1 januari 2016 in werking treedt. Ook daardoor vallen zij na 8 maanden nog steeds tussen wal en schip bij het reageren op de schaars beschikbare woningen, ook met de urgentie. De spanning in het gezin is enorm. En zij zijn niet het enige Ridderkerkse gezin dat wanhopig op zoek is naar een betaalbare woning in Ridderkerk. Wij kennen nog 4 andere gevallen. In totaal betreft dit 9 hier schoolgaande kinderen met hun ouder(s). Het gemeentebestuur wil de sociale woningvoorraad met 2000 juist goedkope woningen verkleinen. Mede daardoor neemt de woonnood in Ridderkerk toe. Het Ombudsteam zet zich voor u in. Zij raden u aan om zonodig een urgentie aan te vragen en daarbij ook een dringend beroep te doen op de hardheidsclausule, dat is de regel die bepaalt dat het college zelf over urgentie mag beslissen. Dat besluit moet gemotiveerd en schriftelijk aan u worden verstrekt. En tegen dat besluit kunt u zo nodig bezwaar maken. Als u wenst helpen we u daarbij. In Ridderkerk gewortelde en schoolgaande kinderen moeten in Ridderkerk kunnen blijven wonen.

Ombudsteam Ridderkerk