Veel veldjes nodigen niet uit om te gaan voetballen

Van kunstgras naar knollenveld

Youri Haasdijk is 17 jaar, studeert journalistiek en houdt van voetballen.

Het is 2008. Ik ben mijn bal aan het oppompen en trek mijn sportschoenen aan. Rond 14 uur heb ik afgesproken om met een paar andere jongetjes te gaan voetballen bij een van de voetbalveldjes bij ons in de buurt, waar ondertussen al tientallen andere jongetjes en grotere jongens bezig zijn met de mooiste sport ter wereld. Wanneer het begint te schemeren en de lantaarnpalen uit gaan, vertrekt iedereen weer naar zijn eigen huis om te gaan eten. En als je nog niet moe genoeg was ging je 's avonds gewoon weer verder. De dag daarna zou niet heel anders verlopen.

Het valt me de laatste tijd op dat de voetbalveldjes in Ridderkerk vaak zijn uitgestorven. Het kan aan mij liggen, maar ik heb het gevoel dat er steeds minder kinderen actief zijn op straat. Dat kan aan de kinderen zelf liggen, maar laatst zag ik dat de voetbalveldjes waar ik vroeger vaak voetbalde zijn weggehaald of verplaatst. Het mooie kunstgrasveldje van de Bliek bijvoorbeeld is (zonder zijn kunstgras en hekken langs de zijkant) verplaatst naar een hobbelig veldje naast een sloot. Ook het legendarische geasfalteerde veldje is weggehaald en vervangen door een klein pannaveldje van vijf bij tien meter.

Wat de reden is van deze twee ingrepen is mij onduidelijk. Wellicht door de overlast, omdat er af en toe wel eens een bal over een schutting vloog. Wat ik erg goed kan begrijpen, want een bal op je barbecue is nooit fijn. Een goede reden voor de gemeente om dit kunstgrasveldje te verplaatsen. Correctie, deels verplaatsen. Want de hekken aan de zijkant zijn ze blijkbaar vergeten en het kunstgras is veranderd in een 'knollenveld'.

Talloze putten

Over slechte velden gesproken. Veel veldjes nodigen niet echt uit om te gaan voetballen. Vaak is het grasveld niet vlak en zitten er talloze putten in. Dit is niet alleen vervelend om op te voetballen, maar ook nog eens gevaarlijk, omdat je je zo makkelijk kan blesseren. Ook staan er in sommige gevallen niet eens hekken achter het doel. Hierdoor moet je hoe dan ook, of je nou scoort of naast schiet, steeds maar weer de bal halen. Dat is niet te doen. Geen wonder dat veel veldjes zo afgestorven zijn.

Het aanleggen van zo'n veldje is goed bedoeld hoor, daar niet van. Maar er is gewoon niet goed over nagedacht. Tenminste, niet door de juiste mensen. Mensen die weten aan welke eisen een redelijk voetbalveldje moet voldoen, leggen niet zulke veldjes neer.

Goede veldjes

Gelukkig zijn er wel een paar goede veldjes te vinden in Ridderkerk. Neem het verlichte kunstgrasveld op het Scheldeplein in Bolnes of het 'Cruijff Court' in Slikkerveer. Twee mooie voorbeelden van hoe het er wél uit moet zien. Dat zijn prachtige veldjes en het is goed te zien dat daar over nagedacht is. Dit wordt dan ook beloond met voetballende kinderen. Er zijn daar altijd mensen aan het voetballen, omdat dat veldje gewoon aan zijn eisen voldoet en daarom ook gewaardeerd wordt.

Doordat er weinig van dit soort veldjes zijn, gaan veel kinderen naar het terrein van de Ridderkerkse voetbalclubs, om daar op de velden te voetballen. De clubs vinden dit niet fijn, doordat hun velden en materiaal dan sneller achteruit gaat. Als er meer veldjes zoals in Bolnes en Slikkerveer, worden geplaatst, weet ik zeker dat ook dit probleem zal worden opgelost.