Zorgorganisatie Dagelijks Leven gaat de school aan de Jasmijnstraat ombouwen tot kleine woonvoorziening

School wordt woonvoorziening

RIDDERKERK - Een voormalig schoolgebouw aan de Jasmijnstraat in Ridderkerk-West wordt omgebouwd tot een woonvoorziening voor mensen met geheugenproblemen. De gemeente verkoopt het pand aan een vennootschap van Dagelijks Leven, een zorgaanbieder die verspreid over Nederland veertien kleinschalige verpleeghuizen beheert.

Ook de vroegere basisschool, die de laatste jaren nog in gebruik was als dependance van het Farelcollege, zal getransformeerd worden tot een kleine woonvoorziening. Er zal zorg verleend gaan worden aan 20 tot 22 mensen met Alzheimer, dementie of andere geheugenfalen. Volgens het college draagt deze ontwikkeling bij aan het antwoord op een groeiend maatschappelijke probleem.

Dagelijks Leven staat voor 24-uurs zorg, zonder extra bijbetaling, die ook bereikbaar is voor de onderkant van de maatschappij. Daarbij werkt de organisatie met een local-for-local principe: alles en iedereen die een rol heeft bij de zorglocatie komt uit de buurt van die locatie. Er wordt bijvoorbeeld niet in zee gegaan met een groothandel of gaarkeuken, maar lokaal gekocht bij de middenstand. Iedere dag wordt er met die boodschappen/bestellingen op de locatie gekookt voor alle bewoners en aanwezige verwanten. "Een leven, gewoon als thuis, zoals het was voordat de bewoners bij ons komen wonen. Dat betekent ook dat partner en familie op ieder moment van de dag kunnen binnenlopen en dat winkelen of een bezoekje aan de markt de normaalste bezigheden zijn. Vanzelfsprekend zonder de veiligheid van onze bewoners uit het oog te verliezen" aldus de organisatie. Omwonenden van de school aan de Jasmijnstraat 4 zijn afgelopen najaar al over deze ontwikkeling geïnformeerd.