Kinderboekje laat wereld van Fien begrijpen

RIDDERKERK - De Ridderkerkse schrijfster Astrid IJsselstein heeft met de "De wereld van Fien" een boekje naar de bibliotheek gebracht over een onderwerp dat in de collectie ontbrak. Het eerste exemplaar van het zelf uitgeven kinderboekje werd afgelopen zaterdag aan de Bibliotheek AanZet overhandigd door haar dochter Fenna (11), die alle tekeningen bij de verhaaltjes over Fien maakte. "Nadat wij te horen gekregen hadden dat een van onze drie kinderen naast dyslexie ook een lichte verstandelijke beperking bleek te hebben, ben ik in de bibliotheek opzoek gegaan naar een boekje met herkenning om dit aan haar proberen uit te leggen. Op een speelse kinderlijke manier. Zodat het niet te zwaar zou worden en ze niet het gevoel zou krijgen dat ze raar of dom is, want dat is ze totaal niet. Dit bleek er niet te zijn en zo kwam ik op het idee het dan zelf maar een te maken" vertelt Astrid. Puttend uit eigen ervaringen schreef ze negen korte verhaaltjes die de lezer meenemen in de denkwereld van een kind met deze handicaps. Een fragment: "Niemand begrijpt mij. Ik wil het graag vertellen maar het lukt mij niet. Al die moeilijke woorden. Mama wil mij helpen, maar ik kan haar niet vertellen dat ik het moeilijk vind." Met oog op de doelgroep zijn de verhaaltjes afgedrukt met een lettertype dat het beter doet voor lezers met dyslexie. "Ik denk dat dit veel mensen zal aanspreken. Het is een bijzondere uitgave. Gewaagd ook, want kom er maar mee naar buiten" zegt Jacqueline van Zuilen, die namens de bibliotheek het boekje in ontvangst mocht nemen. Het zal zo snel mogelijk in het systeem worden ingevoerd om uitgeleend te kunnen worden. "De wereld van Fien" kan ook voor € 10,-- gekocht worden bij de schrijfster via: www.astridijsselstein.nl.