Met de Stolpersteine worden slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in herinnering gehouden

Struikelstenen in Oostendam

RIDDERKERK - Op maandag 22 februari worden de eerste Stolpersteine voor Ridderkerk gelegd bij de Damstraat in Oostendam. De stenen met inscriptie worden in de stoep geplaatst voor het voormalige huis van de familie Den Hartog, waarvan alle leden in de Tweede Wereldoorlog omkwamen in de Duitse vernietigingskampen. De struikelstenen (Stolpersteine) zijn een initiatief van de Duitse kunstenaar Gunter Demmig, die hiermee de slachtoffers van WO2 in herinnering wil houden. Om dit voor Ridderkerk mogelijk te maken werd vorig jaar de stichting Stolpersteine Ridderkerk opgericht. De stichting hoopt stenen te kunnen plaatsen bij alle –voormalige- adressen van Ridderkerkse oorlogsslachtoffers.