Maatschappelijke Beursvloer met stijgende koers

REGIO - De tweede Maatschappelijke Beursvloer voor Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk (BAR) was afgelopen maandag een groot succes. In Hotel Van der Valk Ridderkerk kwamen lokale organisaties en ondernemers in twee uur tijd tot 102 matches met een gezamenlijke waarde van 57.000 euro.

Bij de eerste editie van de Beursvloer BAR werd vorig jaar voor € 46.000 euro 'verhandeld'. Een symbolisch bedrag, want geld is taboe op de maatschappelijke beursvloer. Partijen verhandelen vraag en aanbod met een tegenaanbod. Met gesloten beurzen worden zo diensten, faciliteiten en menskracht geruild. Een voorbeeld. RTV Albrandswaard kwam tot een match met Network Support. De organisatie voor mantelzorgers komt het pand van de lokale omroep schoonmaken en krijgt in ruil hiervoor gratis reclame. Er waren ook matches tussen drie partijen. Zo vonden de Rabobank, Karaat Ridderkerk en Mijnbuurtwelzijn.nl elkaar voor het opzetten van een digitaal buurtplatform.

"De deelnemers zien volop voordelen van de beursvloer"  aldus Jacqueline Revier van Connect2Act, één van de organisatoren. "Ondernemers vinden het prettig dat het om een eenmalige ruil gaat en dat zij ook iets terugkrijgen voor hun aanbod. Al is dit niet de primaire reden dat zij meedoen: zij geven graag uiting aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Organisaties die krap bij kas zitten, worden uitgedaagd om niet in geld, maar in andere benodigdheden te denken. En natuurlijk om een leuk tegenaanbod te doen. Want er is ook nu weer volop geconcurreerd op de beursvloer om een mooie deal binnen te slepen".

Meer dan honderd maatschappelijke organisaties en bedrijven zorgden maandag voor een drukke beursvloer. Al direct na het slaan op de gong stonden de eerste partijen met een match bij notaris Jos van Spreeuwel. Hij bekrachtigde bij een geslaagde afspraak de overeenkomst met zijn stempel. Uitgangspunt is dat de beloofde diensten en wederdiensten binnen een jaar zijn uitgevoerd. Voor de beursvloer is voor elke koppeling de financiële waarde geschat. De laatste match was 30 seconden voor sluiting tussen Scoutinggroep Brandaen en de Rabobank. In ruil voor meubels zullen de scouts een dagje uit met een vaartocht verzorgen voor vrijwilligers van de voedselbank.

Bij voldoende draagvlak wordt de Beursvloer naar verwachting over twee jaar herhaald.