Docent maakt school met gedichten

De Ridderkerkse leerkracht Peter 't Jong heeft een boekje met gedichten over het schoolleven geschreven. Onder de titel "Leerdingen" beschrijft hij met de mooiste woorden wat hij ervaart en wat hem allemaal opvalt in het dagelijkse schoolleven.

Nu zijn er wel meer mensen in het onderwijsveld die columns of verhalen vol anekdotes schrijven, maar in dichtvorm ligt dit toch minder voor de hand. "Het begon met wat woorden die ik niet meer uit mijn hoofd kreeg" vertelt de dichter: "Het begon met draaien, zitten, staan en wiebelen. Ik kwam op een rijm toen ik daar een beetje mee zat te puzzelen en dat groeide uit tot een heel gedicht." Nadien volgden er meer gedichten, maar zeker niet allemaal op rijm. Peter 't Jong (30) mag graag spelen met taal en probeert met woorden meer zeggingskracht te geven aan wat hij ziet. "Een woord in de concrete betekenis geeft niet altijd het beeld dat ik wil oproepen. Ik streef naar beschrijvingen die raker zijn" aldus de Ridderkerker over zijn pennenvruchten.

Inspiratie heeft hij genoeg. Als docent mens en verzorging en leerlingbegeleider op een vmbo in Rotterdam heeft 't Jong dagelijks te maken met 98 kinderen, die allemaal hun eigen verhaal hebben. Daar lering uit trekken is wat de docent vooral in zijn bundel uitdraagt. "De onbevangenheid en levenslust van jonge mensen is inspirerend." Peter had niet het idee om de gedichten ook te publiceren. "Collega's die ik het liet lezen vonden dat ik er meer mee moest doen. Nadat ik het opstuurde had ik direct een uitgever. Bij elk gedicht heb ik een inleidende tekst geschreven en passende illustraties gezocht. Zo gaat het allemaal nog meer leven "

"Leerdingen" is voor € 13,95 te koop op: www.boekscout.nl, maar kan ook worden besteld via de reguliere boekhandels.