Al pratend en luisterend ontstaat iets moois

"Het gaat om de bereidheid om plaatselijk goede buren te worden. Dat begint met het accepteren van elkaar, zonder je overtuiging aan anderen op te dringen" sprak Bastiaan Schoenmaker (voorzitter van Samen op weg met Abraham-Ibrahim) ter inleiding van de mozaïekpresentatie. De initiatiefnemers zagen tot hun voldoening mensen van verschillende pluimage meedoen aan dit creatieve project. Zelfs enkele niet-gelovigen sloegen aan het mozaïeken in kerk en moskee. Dominee Martin de Geus schreef in het kader van dit project een oratorium over de gezamenlijke aartsvader Abraham/Ibrahim, maar ervaart het mozaïekwerk als "het kloppend hart" van het hele project. De basis was bedacht met een woestijn als achtergrond waarin iedereen zijn voetstappen kon achterlaten. Dat resulteerde niet alleen in veelkleurige voetafdrukken. Er werden ook mozaïektegeltjes gemaakt met een vredesduif, een vis, bloemen, een vlag en Gods oog: "Allemaal symbolen om iets uit te drukken dat ons samen verbindt."
Burgemeester Anny Attema onthulde het werk samen met de coördinatoren van het mozaïek en Marianne Vorthoren, directeur van de Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond. "Er zijn nog geen Ridderkerkse organisaties bij ons aangesloten, maar ik ben vereerd dat ik bij zo'n prachtig project mag zijn" aldus de SPIOR-directeur, die in herinnering riep dat het vrijdag precies een half jaar was na de terreur in Parijs op 13 januari. "Maar het gaat niet om tegenstellingen. Dat is wat de terroristen ons willen laten geloven. We moeten weigeren om ons te laten uitspelen door dit soort lieden." Burgemeester Attema ziet het project als een sprekend voorbeeld om het tegendeel te bereiken. "Bij zo'n creatieve activiteit komen gesprekken snel op gang. Al pratend en luisterend ontstaat iets moois."