Tijdelijk onderdak voor statushouders

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk heeft een plan gemaakt om op twee plaatsen in Ridderkerk voor maximaal tien jaar woonruimte te creëren voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning, zogenoemde vergunninghouders. De twee beoogde locaties zijn een leegstaand schoolgebouw aan de Windmolen in Drievliet en het gebied tussen de Platanenstraat en het Prunusplantsoen in West, waar ruimte is voor tijdelijke woonunits.
De school in Drievliet wordt volgens de plannen verbouwd tot woonruimte voor maximaal 18 vergunning-houders. In de units in West is ruimte voor maximaal 36 vergunninghouders. De omwonenden van de twee locaties zijn uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst. Daar worden de plannen nader toegelicht. De gemeenteraad van Ridderkerk neemt op 30 juni 2016 een definitief besluit over het plan.

Taakstelling

Het plan voor nieuwe woonruimte is gemaakt om te kunnen voldoen aan de gegroeide taakstelling die Ridderkerk heeft voor het huisvesten van vergunninghouders. Door het creëren van tijdelijke woningen wordt voorkomen dat andere woningzoekenden langer moeten wachten op een sociale huurwoning.

Ridderkerk heeft de afgelopen drie jaar aan ongeveer honderdvijftig vergunninghouders huisvesting geboden. Ze kregen via Woonvisie een huurwoning toegewezen.

De bedoeling is dat Woonvisie de nieuwe wooneenheden gaat beheren. Vrijwilligers van Vluchtelingenwerk zullen de vergunninghouders wegwijs maken in de Nederlandse samenleving.

Motie
De gemeenteraad van Ridderkerk nam op 10 september 2015 een motie aan over het huisvesten van vergunninghouders. Daarin wordt het college gevraagd wat de gemeente kan bieden  in het opvangen van vluchtelingen met een verblijfsstatus'. Uit deze verkenning zijn de locaties in Drievliet en West naar voren gekomen.