Eerste Ridderkerkpassen voor minima

RIDDERKERK - In het gemeentehuis van Ridderkerk is dinsdagmiddag de Ridderkerkpas gelanceerd. Wethouder Henk Dokter ging er voor op de foto met de ontwikkelaars, deelnemers en vertegenwoordigers van het Platform voor de Minima. "Met de Ridderkerkpas kunnen mensen met een minimuminkomen en kinderen die in die gezinnen opgroeien toch meedoen in de maatschappij" stelt de wethouder.

Komende week worden de passen verstuurd naar zo'n 1200 Ridderkerkers die op een bijstandsuitkering zijn aangewezen. Per volwassenen staat er 100 euro op de pas die men vrij kan besteden bij de Hema, Coolcat en Alternate. Schoolgaande kinderen uit de betreffende gezinnen kunnen voor 250 euro per jaar kleding en schoolspullen kopen. Voor kinderen in het voortgezet onderwijs komt daar nog 100 euro per jaar bij. Door de deelname van Sport en Welzijn kan men ook met de pas betalen voor zwemmen en sportactiviteiten.

Participatiefonds
"Tot nog toe hadden mensen recht op vergoedingen vanuit het Participatiefonds. Dat moest men dan wel zelf voorschieten en dat gaf vervolgens veel gedoe met bonnetjes en veel werk voor betrekkelijk kleine bedragen" zegt Henk Dokter. Volgens de wethouder lag ook de drempel met de oude regeling te hoog. "Er werd lang niet door iedereen een beroep op gedaan. Er bleef geld over en hiermee proberen we te bereiken dat de minima het geld gebruiken waar zij recht op hebben."

Geen kindpakket
Eerder besloot de gemeente al om niet meer mee te doen met de Rotterdampas. Er werd geconstateerd dat deze pas niet meer functioneel was voor de minima, mede omdat men voor bijna alle kortingen en activiteiten naar Rotterdam moest. "Het vervoer naar de stad was dan toch vaak een beletsel. Daarom zijn we op zich geen tegenstander van de Ridderkerkpas" stelt Miriam Renzen van het minimaplatform. Zij plaatst echter wel kanttekeningen op de manier waarop de pas vorm heeft gekregen. Het platform had liever een goed kindpakket gezien en pas voor activiteiten binnen het Ridderkerkse. Nu is de vrees dat de op de pasjes van kinderen staande bedragen voor andere doeleinden besteed zullen worden. Volgens Evelien Ollongren van Coolcat zijn de ervaringen met minimapassen in andere gemeenten positief. "Voor deze mensen is het echt een feestje dat ze met hun kinderen iets leuks kunnen komen."
De ontwikkelaars hopen de pas uit te kunnen rollen tot een loyaliteitspas voor alle Ridderkerkers. Bedrijven die meedoen kunnen de pashouders kortingen geven en via een speciale app aanbiedingen onder de aandacht brengen.