Staatssecretaris maant gemeente tot stoppen met inhuren van derden voor de bijstand

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk is opnieuw op de vingers getikt voor het uitbesteden van controles van de sociale dienst. De rechter verbood vorig jaar het werk dat het onderzoeksbureau Investiga op basis van "no cure no pay" voor de gemeente deed. De gemeente bedacht daarop de constructie met het benoemen van de externe controleurs tot "onbezoldigd ambtenaar". Volgens het gemeentebestuur was hiermee juridisch voldaan aan de eis om onderzoekers van Investiga in te kunnen zetten als toezichthouder bij de uitvoering van de Participatiewet. Staatssecretaris Jette Kleinsma heeft op deze werkwijze gereageerd met een brief op poten. Zij stelt dat hiermee sprake is van omzeiling van het verbod op uitbesteding. Gemeente mogen kerntaken op dit gebied niet uitbesteden aan private partijen. Er dreigt een aanwijzing als de gemeente niet voor 1 september de zaken anders geregeld heeft. Het college heeft onmiddellijk eieren voor haar geld gekozen. Er is direct gestopt met het inhuren van Investiga en andere partijen. Er zullen voor deze taken meer mensen in vaste dienst moeten komen.