Na vijftig jaar afscheid van dierenartsenpraktijk

RIDDERKERK - Wil Doornenbal stopt na vijftig jaar als assistente van dierenartsen. Op dinsdag 31 mei heeft ze haar laatste werkdag bij de Dierenkliniek Ridderkerk. Die dag zal ze niet in de operatiekamer staan. Ze krijgt van de kliniek gelegenheid om afscheid te nemen van iedereen die langskomt.

Wil was zestien jaar toen ze in dienst trad van toenmalig dierenarts Van der Eijk. "Mijn vader had varkens en Van der Eijk kwam dus regelmatig langs. Toen ik net van school was stelde hij voor dat ik wel bij hem kon komen werken" blikt de Ridderkerkse terug. De eerste periode bij de praktijk aan de Rijksstraatweg was ze ook hulp in de huishouding. Daarna was Wil vaak het eerste aanspreekpunt bij de praktijk aan de Lagendijk: "Dat was in niets te vergelijken met de moderne kliniek van nu, maar het was er achterom altijd reuzengezellig met alle mensen die met hun honden en katten moesten wachten. Voor het maken van foto's hadden we nog een hokje apart. Dat moest dan eerst allemaal ontwikkeld was voor er een uitslag was. Nu gaat dat allemaal veel sneller."

Wil Doornenbal vond vooral haar draai als assistente bij operaties. Ze deed in die rol zoveel ervaring op dat dierenartsen haar ook om advies durfden te vragen. "Omdat ik zoveel in de praktijk heb gezien weet ik vaak wel wat je beter wel of niet kan doen. Het werken in de operatiekamer heb ik ook altijd het leukste gevonden. Maar ook alle contacten met mensen en hun dieren was natuurlijk fantastisch. Ik ben met vele generaties meegegroeid" klinkt het enthousiast.

Ondanks haar ervaring ontkwam ook Wil niet aan de nodige honden- en kattenbeten. Een keer was zo'n paniekbeet van een kat zo erg dat ze zelf in het ziekenhuis belandde om gehecht te worden. "Als een kat je goed te pakken heeft heb je echt een diepe wond. Dat is vaak erger dan een hondenbeet" aldus de assistente.

Een leuker souvenir van de dierenkliniek is haar huidige huiskat, die als kitten ten vondeling was gelegd. "Ik heb zelf nooit zoveel huisdieren gehad. Twee keer een kat en een poedel. Zielige dieren mee naar huis nemen heb ik verder nooit gedaan. Daar zocht ik samen met dokter Van der Eijk wel een ander thuis voor. Nu gebeurt dat veel meer op afstand via de dierenasiels in de regio" aldus Doornenbal.

Nu ze na vijftig jaar stopt verwacht de assistente niet in een zwart gat te vallen. Ze was haar uren de laatste jaren al aan het afbouwen om aan meer vrije tijd te wennen. "Voorheen was het een dagtaak met veelal ook avonddiensten. De laatste tijd werkte ik nog maar zestien uur. Ik weet nu al dat ik me zeker niet zal gaan vervelen. Ik zit in de tuingroep van ons appartementengebouw. Daarnaast geniet ik van lezen en alle leuke dingen die ik kan doen. En men gaat mij ergens ook wel als vrijwilliger terugzien" belooft de 66-jarige Ridderkerkse.