Met ductape naar finish in Florida

RIDDERKERK - De Ridderkerkse zeiler Thomas de Jong heeft samen met Bob Hensen de Florida 300 Endurance Catamaran Race uitgevaren. Het duo finishte maandag om 02.00 uur Nederlandse tijd op Daytona Beach. De laatste etappe vergde negen uur en 53 minuten. Hun totale vaartijd bedroeg 33 uur en 30 minuten.

Met het volbrengen van vijf zware etappes schreef de 18-jarige De Jong maritieme geschiedenis. Nog nooit volbracht een jongere zeiler de Florida 300. Daar zag het halverwege de race niet naar uit. De Nederlandse zeilers hadden een angstig avontuur toen ze met bijzonder extreem te maken kregen. Een orkaan wakkerde windsnelheden van 40 km/uur aan en er waren waterhozen bij 40 graden Celsius.

Gecrashte boot
Het duo raakte hierdoor op zee nabij het strand hun boot kwijt en er waren blikseminslagen op heel dichte afstand. Ze wisten zich veilig op het droge te brengen. Hun boot crashte daarna op het strand, waardoor de mast brak en bijna al hun sailing gear in de oceaan achterbleef. Van opgeven wilden Thomas en Bob (25) echter niet weten. Na bijna twintig uur hadden ze weer een mast op de boot met roeren en zwaarden met daarbij wat nieuwe Dyeeema's en ductape in het grootzeil. Met de zo gerepareerde boot werd de wedstrijd hervat en wisten te binnen de tijd reglementair te finishen. Ze zakten hiermee wel naar de twaalfde plaats in het klassement. In de strijd tussen dertien boten waren de Dutch Rockerz bij de eerste race zevende en eindigden ze op de slotdag als achtste. "We zijn allemaal enorm trots. Thomas is doodmoe maar hij is een fantastische ervaring rijker" meldt zijn vader Alfred de Jong. Thomas heeft al kenbaar gemaakt dat hij volgend jaar weer mee wil doen.