Groep 5 van OBS De Noord bracht de duizendste deelnemer voor de natuurstertochten

Duizendste leerling nam deel aan natuurstertocht

RIDDERKERK - Donderdag 21 april heeft de duizendste deelgenomen aan de natuurstertochten van Natuurvereniging IJsselmonde. Het was een van de leerlingen van groep 5 van de openbare basisschool De Noord uit Ridderkerk. De hele klas werd getrakteerd op een cadeau dat je van de Natuurvereniging kan verwachten. Omdat waterbeestjes vangen altijd weer een gewild gebeuren is, krijgt ieder kind uit de groep een vangnetje en een watervaste zoekkaart om de vangsten op naam te brengen. Zo komen de kinderen tot de ontdekking dat een watermijt niet hetzelfde is als een meisje dat aan het zwemmen is..

Bij een natuurstertocht gaan de kinderen in groepjes door het park en krijgen op verschillende plekken een opdracht om uit te voeren. De jeugdwerkgroep van Natuurvereniging IJsselmonde startte in het najaar 2014 in het Lohmanpark in Ridderkerk. In oktober en november deden 270 leerlingen aan een stertocht mee. Om ook andere scholen te bereiken werd in 2015 gestart in het Oosterpark. Aan het eind van het jaar stond de teller op 686 leerlingen. Inmiddels nemen ook scholen uit Barendrecht deel en staat de teller op 1000 leerlingen die een leuke ochtend of middag in de natuur hebben beleefd.

Om nog meer scholen er bij te betrekken wil de natuurvereniging ook op de Donckse Velden een natuurstertocht aan bieden voor scholen in Slikkerveer en Bolnes. Voor de allerkleinsten is in het Lohmanpark is een konijnenpad gemaakt , een natuurontdekkingstocht voor kleuters. De werkgroep is de komende weken bezig met de Milieuweken in het Reijerpark waar jaarlijks zo'n 600 leerlingen van basisscholen uit Ridderkerk aan deelnemen.

Om al die activiteiten goed uit te kunnen voeren kan de betrekkelijk kleine werkgroep uitbreiding gebruiken. Vindt u het ook belangrijk dat kinderen vaker naar buiten gaan om de natuur te beleven en zou u daaraan een bijdrage willen leveren?
Dan zou u contact kunnen opnemen met de heer Bruin Moes; bmbruinmoes@gmail.com. Want die kan u er alles over vertellen.

Groene agenda

Dinsdag 3 mei: Kanotocht voor stoere jongens en meiden van 10 tot 15 jaar. De route gaat over de Blauwe Verbinding in Klimaatbuffer IJsselmonde. Maximaal 20 deelnemers. Meedoen kost € 8,50. Aanmelden: mrjschepers@hotmail.com,

Woensdag 4 mei: Natuurspreekuur in NME in het NME Centrum "de Groene Draak" van 13.00-16.00 uur.

Woensdag 11 mei: Vogelexcursie. Vertrek 18.30 uur vanaf het parkeerterrein bij het NME centrum de Groene Draak. Aanmelden bij Jaap Nispeling 06-53299049 of excursie@natuurvereniging-ijsselmonde.nl.