Kledingbank en PCS in Bedrijf werken samen

Afgelopen donderdag zijn bij de Kledingbank Ridderkerk de eerste contracten getekend voor de inzet van mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.

Veel mensen die al langere tijd uit de arbeidsmarkt zijn hebben moeite om weer een arbeidsstructuur in hun leven te krijgen. Ze moeten weer wennen aan werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. In samenwerking met PCS in Bedrijf en de Praktijkgroep bieden de Kledingbank en FoodCompany Ridderkerk daar nu gelegenheid voor. De twee vrijwilligersorganisaties die altijd mensen nodig hebben, zijn enorm blij met het aanbod om deze mensen een kans te geven de weg naar betaald werk weer terug te vinden. In samenwerking met de Gemeente zijn PCS in Bedrijf en De Praktijkgroep eind 2015 het project Talent naar Werk gestart. De groep 50+, die het traditioneel zwaar heeft op de arbeidsmarkt, wordt hiermee ondersteund om terug in het arbeidsproces te komen. Ook het Ridderkerkse bedrijfsleven draagt hier zijn steentje aan bij, door deze mensen een kans te bieden.

PCS en De Praktijkgroep zien veel voordelen in de samenwerking met de Kledingbank en Foodcompany. Door het bieden van een werkdag ziet PCS vaker dat cliënten uit hun isolement komen en geleidelijk aan weer het plezier terug krijgen die ze kwijt waren geraakt door alle problemen. "Het job ready maken is een cruciaal onderdeel van het traject, zodat mensen na het traject voldoende arbeidservaring hebben opgebouwd om elders aan de slag te kunnen. Elk met hun specifieke kennis die ze in de loop van de jaren hebben opgebouwd" aldus Elmer Bouwer van PCS. Door de inzet bij o.a. projecten in de zorg en van de Kledingbank en FoodCompany, worden mensen gestimuleerd weer op een positieve manier aan de slag te gaan. Een goed voorbeeld is het fietsproject van de Kledingbank. Hier worden gekregen fietsen opgeknapt en ter beschikking gesteld aan mensen die ingeschreven staan bij de Kledingbank.