Ridderkerk in andere kleuren

RIDDERKERK - Morgen om 21u wordt er 364 kilometer hiervandaan afgetrapt in het Stade de France voor het EK voetbal 2016. Frankrijk speelt dan de openingswedstrijd tegen Roemenië. Het zal zoals altijd een spannend toernooi worden, maar we weten dat één land geen Europees kampioen gaat worden. En dat zijn wij.

Geen oranje gekleurde straten, geen spaaracties bij de Coop, Albert Heijn, Lidl of Jumbo, geen mensen in oranje kleuren (tenzij je er zelf voor kiest om een oranje t-shirt te dragen). Veel mensen zullen België gaan supporten. Ik vind dat niet zo gek, want het zijn onze zuiderburen met dezelfde taal. Maar wat veel mensen niet weten, is dat Ridderkerk heel veel Belgisch heeft.

Belgen in Ridderkerk

Ten eerste telt Ridderkerk volgens het CBS zo'n 30 tot 50 Belgen. Ook eten we natuurlijk patat, drinken we Belgisch bier, kopen we chocola in een chocoladewinkel, eten we blinde vink van de slager, doen we Filet Américain op brood, eten we pannenkoeken in het Pannenkoekenhuis Oosterpark en halen we worstenbroodjes in de schoolkantine.

Ten slotte hebben wij in Ridderkerk tijdens de Eerste Wereldoorlog zo'n 400 Belgische vluchtelingen opgevangen. Er waren veel Belgen op de vlucht, omdat Duitsland hun land was binnengevallen.

Er werden plaatsen klaargemaakt voor zo'n 150 vluchtelingen. Maar toen burgemeester De Zeeuw (waar later nog een straat naar vernoemd is) de stoomboot met vluchtelingen zag aankomen, zag hij geen 150, maar bijna 400 Belgen.

Toch lukte het om al deze mensen een plekje te geven. Zelfs de bakkers maakten extra broden en de boeren maakten strobalen voor de slaapplaatsen. Allemaal voor onze Belgische zuiderburen.

Weer hot item

Vandaag de dag is dit trouwens ook een hot item. Weer komen stromen vluchtelingen onze kant op, en weer zal Ridderkerk waarschijnlijk onderdak geven. Maar daar wordt toch anders op gereageerd dan 100 jaar geleden, toen de bakker en de boer extra werk verrichtten voor deze mensen en toen de kinderen zo mochten aanschuiven in de Ridderkerkse schoolbanken.

En natuurlijk, we leven in een andere tijd. Ridderkerk is voller dan toen, iedereen zit op social media en ziet ook de slechte kanten van de vluchtelingen voorbijkomen op het nieuws. Misschien angst voor het onbekende, waar ze in 1914 blijkbaar nog geen last van hadden.

Beter voorbereid

In die tijd hadden mensen misschien een wat saai bestaan, waarin ze veel werkten en weinig tijd hadden voor ontspanning. En dit was dan misschien een welkome afwisseling in hun rustige dorp.

Net als 100 jaar geleden maakt de Ridderkerkse gemeente ook nu weer plaats voor vluchtelingen. Dit keer zullen het er geen 400 zijn, maar 54. En we zijn er ook nog eens (beter) op voorbereid. Er zijn nu allerlei organisaties betrokken, zoals Vluchtelingenwerk en Woonvisie. De nieuwe bakker en de boer dus.

Kleurrijk

Maar goed, daar hadden we het niet over. Om nog even terug te komen op de dingen waar we ons echt druk om moeten maken: welke kleur vlaggetjes moet we dit jaar nou ophangen? Of gewoon helemaal niets? Door de vele nationaliteiten in Ridderkerk kan het zomaar eens een hele kleurrijke boel worden.

Toch hoop ik dat de kleuren zwart-geel-rood de overhand krijgen, omdat we met de Belgen nou eenmaal een geschiedenis hebben.

En wat zou het een leuk gebaar zijn als die Belgen hier met de beker even een rondje komen maken, als dank voor de hulp die wij hen 100 jaar geleden geboden hebben!

Belgische vluchtelingen op de Kerksingel, illustratie van Kelvin Wilson in het boek