Kunstenaars geven Abraham (geen) gezicht

RIDDERKERK - Deze week is de derde fase van het Abraham-Ibrahim project in Ridderkerk van start gegaan. Na het Abraham Oratorium "Hemelluisteraar en het collectieve mozaïek "Voetsporen in de woestijn" laten nu tientallen kunstenaars uit de regio Ridderkerk zich inspireren door Abraham/Ibrahim.
Hun creaties worden medio september geëxposeerd in de tentoonstellingshal van het gemeentehuis. Begin mei heeft in de protestantse kerk De Levensbron een oriëntatiebijeenkomst plaatsgehad waarin werd gezocht naar een modus om, met respect en aandacht voor de normen en waarden binnen beide religies, tot een optimale ontplooiing van ieders creatieve vaardigheden te kunnen komen. Op verzoek van de aanwezige kunstenaars is aan de islamitische Religieuze Raad van de Bait Al Rahman moskee gevraagd aan te geven binnen welke kaders kunstenaars zich kunnen bewegen om tot een hoogwaardig kunstzinnig resultaat te kunnen komen. De Religieuze Raad bevestigde het bij velen reeds bekende uitgangspunt dat de kunstenaar geheel vrij is om het leven van en rond Abraham/Ibrahim in beeld te brengen maar dat volgens de Islam de profeten niet herkenbaar (met gezicht) afgebeeld mogen worden. Abraham/Ibrahim wordt in moslimkringen als een profeet gezien. In principe bestaat er geen bezwaar om een beeltenis de sfeer van Abraham/Ibrahim mee te geven, zolang maar geen gezicht of gezichtsuitdrukking wordt herkend. De projectgroep heeft de kunstenaars derhalve het uitdrukkelijke verzoek gedaan om bij de creatie van het kunstwerk met respect om te gaan met deze uitdrukkelijke wens van moslimzijde.