Johan Kruithof (56)

Waar kennen we jou van?

Vanaf mijn achttiende ben ik journalist in Ridderkerk. Sinds 1987 werk ik voor De Combinatie Ridderkerk. Daarvoor werkte ik voor andere kranten.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

Laat ik het zo zeggen, ik doe heel lang over de weekboodschappen. Vaker kom ik mensen tegen die mij kennen, maar die ik niet zo snel kan plaatsen. Maar dat is best logisch. Ik kom bijvoorbeeld foto's maken bij een koor van dertig mensen. Dan is het natuurlijk onmogelijk om al deze gezichten bij de supermarkt te herkennen.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben getrouwd met Diana. We hebben geen kinderen.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Ik lach iedere dag. Ik kan geen specifieke gebeurtenis beschrijven.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Zo rond mijn dertiende zaten we in de klas met zaklampen en met onze jassen aan. Het nieuwe schoolgebouw van het Farel College was nog niet af. Er was nog geen verwarming en licht. Dat is me altijd bij gebleven. O ja, ik kreeg ook eens een 11 voor een spreekbeurt over twee schrijvers. De leraar was zo onder de indruk van mijn presentatie. De jaren daarna werden er leerlingen uit verschillende klassen geplukt als ik een spreekbeurt hield.

Wanneer was je het gelukkigst?

Ik ben een gelukkig mens en heb het geluk dat ik met weinig tegenslagen hoef te dealen. Of ik stap er snel overheen. Mijn moeder zei altijd: ,,doe maar normaal, dan ben je altijd gelukkig."

Waar was je verdrietig om?

Als dierbaren je ontvallen is dat natuurlijk een moment om verdrietig om te zijn. Dat geldt denk ik voor iedereen.

Wie is je grote voorbeeld?

Mijn ouders. Zij hebben mij geleerd hoe je nuchter en relativerend in het leven moet staan.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Als ik een droom heb, dan zorg ik dat deze uitkomt. Zo wilde ik graag naar China en ben daar ook geweest. Ik relativeer trouwens alles dood, dus ik ben ook niet zo'n dromer.

Waar word je verlegen van?

Ik houd er niet van om op de voorgrond te staan. Ik hoef geen veren in mijn kont. Daar word ik ongemakkelijk van en het is ook niet nodig.

Wat is jouw grootste talent?

Improviseren, schrijven en uiteraard relativeren.

Hoe sta je 's morgens op?

Voor zessen. Ik lees de verschillende kranten en ga daarna meteen aan het werk. Ik zeg altijd maar zo: Tussen 6 en 9 uur doe ik mee dan tussen 9 en 18 uur. Voor negenen neem ik dan ook de telefoon niet op.

Wat zijn je hobby's?

Ik struin graag boek- en plaatwinkels af. Ik heb een grote collectie van ongeveer vier boekenkasten vol. Ik weet veel over muziek en blader regelmatig in de biografieën van artiesten. Het leuke is dat mijn vrouw ook van muziek houdt, maar dat ze aan mij vraagt hoe een bepaald nummer van een artiest heet. Mijn kennis is inmiddels heel groot.

Wat zijn je angsten?

Angst is een slechte raadgever.

Wat vind je stom?

Mensen die menen dat ze altijd bereikbaar moeten zijn of daarom vinden dat ook anderen altijd bereikbaar moeten zijn.

Naar welke muziek luister je graag?

Singer-songwriters zoals Bob Dylan en Elvis Costello Maar ook naar rockmuziek en Spaanse popmuziek vind ik ook heel leuk. Ik weet van dat laatste waarschijnlijk meer dan de gemiddelde Spanjaard.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je hebt gekregen?

Dat waren wat appjes in onze familieapp. Deze groep bestaat uit het jongste neefje tot de oudste tante. Iemand stuurde een foto van De Nachtwacht en meteen volgde daarop allerlei plaatjes van varianten van dit schilderij.

Wat is je favoriete quote?

Je mist meer dan je meemaakt. Dat er is eentje van Martin Bril. Mensen laten zich helemaal gek maken door de angst om iets te missen. Zelfs tijdens de voorstellingen in bioscoop of schouwburg checken mensen hun Facebook of moeten ze direct reageren op wat op hun Twitter binnenkomt. We willen zoveel meemaken dat we niet meer meekrijgen wat we echt meemaken.