Windmolens maken teveel lawaai

RIDDERKERK - De plaatsing van (kleine) windmolens bij het nieuwe gemaal aan de Poesiatstraat in Ridderkerk is van de baan. Uit onderzoek is gebleken dat de gedachte windturbines op deze locatie te veel geluidoverlast veroorzaken. Het college ziet nu helemaal af van het plan.
Het gemeentebestuur wilde bij het vorig jaar geopende gemaal een bijzonder staaltje duurzaamheid demonstreren. Op het dak zijn twaalf zonnepanelen geïnstalleerd en daar hadden nog vier kleine windmolens bij gemoeten. Het college had hiervoor vier molens van een nieuwe type met een hoogte van bijna drieënhalve meter voor op het oog. Op een terp bij het gemaal zouden ze tot maximaal vijf meter reiken. Er kwam een kink in de kabel toen bleek dat er een fout in de vergunningsaanvraag was gemaakt. Er was verzuimd om een akoestisch rapport te maken.
Inmiddels heeft het geluidsonderzoek plaatsgevonden. De uitkomsten maken het vrijwel onmogelijk om het molenplan door te zetten. Metingen rond een proefopstelling van een prototype hebben aangetoond dat het omgevingslawaai tien decibel hoger ligt dan is toegestaan. Het college heeft daarom besloten om niet verder te gaan met het ontwikkelen dit energiesysteem.

Donkersloot
Nog wel in beeld zijn veel hogere windmolens voor de locatie Donkersloot/Ridderhaven. Alle bezwaren ten spijt wordt het MER-onderzoek naar de kansen voor molens op deze plek door de provincie doorgezet. Bekeken bij dit milieu effectenonderzoek wordt wel of windmolens verstorend zijn voor de landschappelijke waarde van Kinderdijk. Er wordt ook advies van de Heritage Impact Assement (HIA) gevraagd.