Gemeente laat weer op konijnen jagen

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk wil weer jagers inzetten om de overlast van konijnen op de sportparken en begraafplaatsen in te dammen. In 2015 schoot de Wildbeheereenheid Eiland IJsselmonde (een samenwerkingsverband van jagers) 45 konijnen op de sportvelden en 21 rond de graven.
Omdat andere maatregelen onvoldoende helpen zal het gemeentebestuur opnieuw een beroep doen op de jagers. Het besproeien van alle heesterbeplanting en de gazons met een konijnafwerend middel blijkt niet afdoende. Andere alternatieve oplossingen ziet de gemeente niet. Het afzetten van de gebieden met konijnwereld raster zou de gemeente tonnen kosten: "Bovendien zijn dergelijke openbaar toegankelijke gebieden niet volledig af te sluiten, waardoor de werking ook niet is gegarandeerd."
Natuurvereniging IJsselmonde betreurt dat er opnieuw naar het jachtgeweer gegrepen wordt. Er wordt gewezen op de gedachte van het Zuid-Hollands Landschap om de konijnen te vangen om ze elders uit te kunnen zetten. Het college benadrukt dat het bejagen van konijnen op zich geen doel is, "maar wel een effectieve manier om schade en overlast te beperken".
Er wordt ook ingezet om de konijnen op andere manieren weg te houden. Op de begraafplaatsen start een proef met het op rillen leggen van vrijgekomen snoeihout, die aantrekkelijk zijn voor de natuurlijke vijanden van de konijnen, zoals hermelijn en wezel. Ook wil de gemeente rouwboeketten met konijnenafwerend middel besproeien en actief gaan communiceren over het aanplanten van grafbeplanting die niet door konijnen gegeten wordt.