Jordy den Hoedt heeft goed gevoel bij Cambuur

Jordy den Hoedt is van Feyenoord overgestapt naar FC Cambuur. Het Ridderkerkse jeugdtalent kreeg na het doorlopen van de Feyenoord Academy geen profcontract van de Rotterdamse club. Verschillende clubs in de regio waren in de race om Jordy in te lijven, maar hij had het beste gevoel bij de Friezen.

Jordy is er reeds een paar weken bijna dagelijks in training. Hij hoeft er niet voor heen en weer te rijden vanuit Ridderkerk. De club heeft in Leeuwarden voor een appartement gezorgd, waar hij ook over zal kunnen beschikken als de competitie begint.

De Ridderkerker maakte indruk op de clubleiding na het spelen van een testwedstrijd. Hij heeft daarna een contract op amateurbasis getekend. "Ik heb hier een goede basis om me verder te ontwikkelen. De club heeft vertrouwen in de manier waarop ik speel en het is aan mij om dat waar te maken."

Voorlopig begint Den Hoedt bij Jong Cambuur. Als hij het goed doet in dit beloftenteam kan hij doorstromen naar het eerste elftal dat vorig jaar afscheid moest nemen van de eredivisie. Den Hoedt hoopt komend seizoen al zijn eerste wedstrijdjes in de eerste divisie mee te pikken. De start is veelbelovend. Hij zat deze oefenperiode al een paar keer bij de selectie van de hoofdmacht. "Maar de focus ligt voorlopig op Jong Cambuur. Daar moet ik zoveel mogelijk speelminuten maken in mijn nieuwe rol en me daarmee verzekeren van een basisplaats."

Backpositie

Want Jordy den Hoedt zal zich in Friesland in een andere rol ontpoppen. In plaats van rechtsbuiten wil de snelle aanvaller zich gaan manifesteren als rechterverdediger. "Dat is een keus die ik zelf gemaakt hebt. Bij het gesprek met Cambuur werd me de vraag gesteld waar ik mijn rol als voetballer zag. Dat is rechtsback, een positie die ik het afgelopen jaar ook al regelmatig bij Feyenoord heb bezet. In die wedstrijden is me dat prima bevallen" vertelt Jordy. Hij voegt eraan toe dat hij zeker geen statische back zal worden. "Op de juiste momenten moet ik ook aanvallend mijn rol hebben. Modern voetbal kan niet zonder snel opkomende backs" vindt hij.

Geen stap terug

De nu 19-jarige Jordy den Hoedt werd al op jonge leeftijd door Feyenoord gescout. Hij speelde bij de pupillen van RVVH toen hij mocht overstappen naar Feyenoord D1. Daarna speelde hij in C1, B1 en A1. Met Jong Feyenoord stond hij binnen de lijnen met onder meer Anass Achabar, Bilal Basacikoglu, Jens Toornstra en Tonny Vilhena. Ook zat hij verschillende malen bij de Oranjeselectie van zijn leeftijdsgroep.
Het verruilen van het roodwit van Zuid voor het Friese geel ziet Jordy zeker niet als een stap terug: "De clubnaam spreekt natuurlijk minder tot de verbeelding, maar sportief gezien ga ik er absoluut op vooruit. Ik krijg nu meer speelkansen op een hoger niveau. Het is aan mij om te bewijzen dat ik ook op dit niveau mijn mannetje sta."
Jordy's droomscenario? Een basisplaats veroveren bij Cambuur en met dit elftal promoveren naar de eredivisie. Op die manier hoopt hij Feyenoord ook nog eens van de andere kant te ontmoeten.