Afdeling los van ANBO

De ANBO-afdeling Hendrik-Ido-Ambacht/Ridderkerk maakt zich los van de landelijke organisatie. De afdeling wordt omgevormd tot een zelfstandige stichting die onder de naam HIARZ (HI Ambacht, Ridderkerk en Zwijndrecht) de activiteiten voor de leden wil voortzetten.

De regionale club kan zich niet vinden in de beleidsvoering van ouderenorganisatie: "Het nieuwe beleid biedt geen enkele ruimte meer voor juist die activiteiten die onze leden zo aanspreken." Eind vorig jaar deed het landelijk bestuur een machtsgreep. De rekeningen van alle lokale afdelingen werden geblokkeerd, waarna ook de plaatselijke besturen door het hoofdkantoor zijn ontmanteld. De basis van de ANBO werd hiermee compleet opgeblazen. De afgelopen maanden besloten al 68 afdelingen de landelijke bond vaarwel te zeggen en op eigen kracht verder te gaan. De afdeling Ambacht/Ridderkerk volgt nu onder leiding van het oude bestuur en coördinator Sjanel Boer.

Sjanel Boer heeft het helemaal gehad met de veranderingen binnen de ANBO. "Jarenlang heb ik al mijn vrije tijd besteed aan het organiseren van afdelingsactiviteiten. De landelijke ANBO vindt dit soort zaken niet meer zo nodig. Maar juist die 'oubollige' activiteiten vormen de kracht van de plaatselijke afdelingen" aldus coördinator. Zij heeft daarbij geen goed woord over voor het toe-eigenen van alle afdelingsgelden. "Door het blokkeren van de rekening konden wij niet bij zo'n 18.000 euro die we in de loop der jaren gespaard hadden met onder meer bingomiddagen en de verkoop van kaarten en breiwerk. Ook zijn we altijd zuinig geweest met de ledengelden. Het is geld van onze afdeling en dat moet besteed worden aan activiteiten voor onze leden" vindt Sjanel.
Ronduit zuur is dat een deel van het spaargeld bedoeld was voor de viering van het 70-jarig van de afdeling in 2017: "Het landelijke bestuur zegt nu doodleuk dat er geen plaatselijke ANBO meer is en er dus ook geen jubileum te vieren valt. Naar dat geld kunnen we dus fluiten."

De stichting HIARZ wil nu voor een vervolg van de activiteiten zorgen. Daarbij zijn de jaarlijkse reisjes en dagtochten. Beloofd worden ook dezelfde gezellige avonden en bingomiddagen. Ook de spreekuren in Ambacht en Ridderkerk worden in september weer hervat.
Senioren kunnen donateur van de nieuwe stichting worden voor € 10,-- per halfjaar of € 17,50 per jaar. "Iedereen die we aan de hand van oude ledenlijsten kunnen bereiken krijgt binnenkort een brief over onze plannen. Anderen hopen we via de krant te bereiken" aldus Sjanel. Over een officiële ledenlijst beschikt de voormalige afdeling niet meer. Ook de ledenadminstratie ging naar het hoofdkantoor.