Sporten op chocomel met ijs

RIDDERKERK - De Ridderkerkse Badmintonvereniging Ribad viert in 2016 haar 50-jarig jubileum en blikt in augustus terug op enkele hoogtepunten en anekdotes sinds 1966.

Ribad is sinds jaar en dag een vereniging waar naast gezelligheid de fanatiek sportieve prestaties voorop staan, zowel bij de recreanten als de competitiespelers. De club speelde al een jaar na de oprichting haar allereerste wedstrijd tegen The Flying Shuttle in Barendrecht. Enkele vriendschappelijke wedstrijden volgden en de spelers hadden de smaak te pakken. Seizoen '68/'69 ging dan ook de boeken in als het eerste competitieseizoen van de vereniging. En slechts enkele jaren later ontving Ribad het officiële certificaat van het "kampioenschap der 2e klasse afdeling D seizoen '71/'72" van de Nederlandse Badminton Bond. Hierna volgden in de jaren '80 nog vele sportieve hoogtepunten. Verrassend weetje is dat de spelers in de topjaren '80 presteerden op hét wedstrijddrankje van toen: chocomel met ijs. De speelavonden werden bovendien op sportieve wijze afgesloten met een traditioneel broodje shoarma in een Shoarmazaak aan de Witte de Withstraat, zo blikt wedstrijdsecretaris Caroline Scholte in het jubileumclubblad terug op de topjaren van Ribad. Scholte had nadat zij in 1987 het wedstrijdsecretariaat overnam altijd wel een functie binnen de vereniging en viert daarmee volgend jaar zelf ook een indrukwekkend jubileum van 30 intensieve jaren als vrijwilliger bij Ribad.In de jaren '90 beleefde Ribad een aantal magere jaren, o.a. door vertrek van spelers naar het nieuwe BCR'91. "Maar gelukkig zet de laatste 10 jaar weer een stijgende lijn door", bericht Scholte. Zo heeft team 1 zich opgewerkt van 4e klasse tot hoofdklasse en werd Ribad 3 vorig jaar Nederlands kampioen in de 3e klasse. In september begint het 48e competitieseizoen met 8 regioteams en een team in de Hoeksche Waard-competitie. Bij winst in de hoofdklasse bereikt Ribad mogelijk in seizioen '17/'18 de bondscompetitie. Deze herfst staan weer activiteiten voor leden, oud-leden en niet-leden op de agenda. Voor wie graag wil kennismaken met de badmintonsport zijn op 13, 15, 20 en 22 september open dagen voor jeugd en senioren. Ribad blikt op zaterdag 1 oktober terug op 50 jaar sportiviteit en gezelligheid tijdens het reünietoernooi met leden van toen en nu in sporthal Drievliet. Meer informatie op ribad.nl of via 50jaar@ribad.nl.