Wil Blom (rechts) ontvangt nieuwe gasten in het Familiehuis

Een huis van grote betekenis

RIDDERKERK - "Je kunt met oprechte aandacht en warmte zoveel voor mensen doen. In een tijd van zorgen, ziekte en behandeling heeft een klein gebaar grote betekenis."
Woorden van Wil Blom uit Ridderkerk, die al jaren als vrijwilliger in het Familiehuis Daniel den Hoed werkt. Het logeerhuis voor familieleden van kankerpatiënten staat pal bij de ingang van de locatie Daniel den Hoed van het Erasmus MC aan de Groene Hilledijk in Rotterdam-Zuid. "In het ziekenhuis staat de patiënt centraal; hier in het Familiehuis krijgt de familie aandacht. Mensen blijven hier zolang als nodig is. Zo logeert er nu al meer dan een half jaar een familie uit Aruba bij ons met een zieke dochter van 19. Die kunnen niet even naar huis tussen de behandelingen door."
In het Familiehuis Daniel den Hoed is alles erop gericht de thuissituatie zoveel mogelijk door te laten gaan. Mensen kunnen bijvoorbeeld zelf koken, wassen en een fiets lenen voor een boodschap. In de gezamenlijke eetkeuken van het Familiehuis ruikt het heerlijk. Een dame staat soep te koken en laat die proeven aan een andere gast. "Ziekte verbroedert" beaamt Wil. "Naast een fysieke verblijfplaats is het Familiehuis vooral een plek waar lotgenoten elkaar vinden."
Meer nodig
Het Familiehuis ontvangt geen financiële steun vanuit overheid of ziekenhuis en is dus afhankelijk van donaties én de inzet van vrijwilligers. Als het Familiehuis Daniel den Hoed in navolging van het ziekenhuis over enkele jaren verhuist naar het centrum, zijn er nog veel meer vrijwilligers nodig. Het Familiehuis is onlangs een fondsenwervingsactie gestart om het nieuwe en grotere huis te realiseren. Er is nog € 2,5 miljoen nodig, dus ieder steentje is van grote betekenis. Wie wil doneren kan kijken op de speciale actiesite: www.nietzonderjou.nl.