Adri Smit bij haar minimuseum in de tuin in Slikkerveer waar zij haar verzameling kinderboeken van W.G. van de Hulst koestert.

Kinderboeken met een verhaal

RIDDERKERK - Veel Ridderkerkers kennen ongetwijfeld W.G. van der Hulst. Velen zullen in hun jeugd een boek van hem gelezen hebben. Vaak kregen kinderen op de Zondagschool met Kerstmis een boek cadeau van deze schrijver. Het waren dikwijls de enige boeken die kinderen in handen kregen. Ze zijn daarom soms letterlijk stukgelezen.

Dat er toch wel goede exemplaren zijn overgebleven, is te zien bij de tentoonstelling 'Een kinderboek met een verhaal'  in de Ridderkerkse Oudheidkamer. Adri Smit uit Slikkerveer toont hier een deel van haar verzameling boeken van W.G. van de Hulst.

Voor deze tentoonstelling werd begin dit jaar aan de Ridderkerkers gevraagd hun herinnering aan hun liefste kinderboek in ongeveer 150 woorden op te schrijven. Meer dan 65 verhalen ontvingen de samenstellers van de tentoonstelling. De Ridderdichters stuurden hun herinneringen in dichtvorm. Met de boeken en persoonlijk verhalen is een wisselexpositie samengesteld die te zien is van 21 september t/m 12 november. "De titel is niet voor niets 'Een kinderboek met een verhaal'. De boeken vertellen ons over hoe het vroeger was. De verhalen laten ons zien wat de boeken betekend hebben."

Opening

De officiële opening is vrijdagmiddag 23 september om 15.00 uur. Netty van Rotterdam belicht dan de geschiedenis van het kinderboek en enkele deelnemers zullen hun bijdragen voorlezen. Bezoekmogelijkheden zijn er deze maand op woensdag, donderdag en zaterdag tussen 13.30 en 16.30 uur en op vrijdag van 18.30 tot 21.00 uur. Met ingang van oktober vervalt de openstelling op de vrijdagavond. Er voor in de plaats komt de vrijdagmiddag, net als de andere openingsmiddagen van 13.30 tot 16.30 uur.