Abraham wordt breder gezien

RIDDERKERK - Burgemeester Anny Attema heeft vrijdag in het gemeentehuis het eerste exemplaar van het boek over het Abraham-Ibrahim Project 'Vrede met U' in Ridderkerk in ontvangst genomen. Alle activiteiten die in het kader van dit project zijn georganiseerd, worden in deze uitgave belicht.
Ook opende de burgemeester de tentoonstelling "Dichter bij Abraham-Ibrahim" met kunstwerken die in het boek zijn gepubliceerd. De kunst is gemaakt door mensen met verschillende overtuigingen en religies, onder wie christenen en moslims. Burgemeester Attema knipte deze keer geen lint door, maar knoopte de uiteinden van twee linten aan elkaar. "Want het gaat in dit project om verbinden. En mensen kunnen niet zonder verbindingen. Dit project heeft laten zien, dat het mogelijk is om het gesprek op gang te brengen tussen mensen met een heel verschillende achtergrond.''
Bijdragen
In het boek zijn de creaties van de deelnemende kunstenaars opgenomen, evenals foto's van de 45 individuele bijdragen voor het collectieve mozaïekkunstwerk "Voetsporen in de woestijn". Naast foto's van de uitvoering is de volledige tekst van het door ds. Martin de Geus geschreven Abrahamoratorium "Hemelluisteraar" afgedrukt, ingeleid door componist Dirk Zwart. Daarnaast zijn foto's gekozen van leden van Fotoclub Ridderkerk die foto's maakten met het thema "Verbinding en Verbondenheid" en een aantal speciaal geschreven gedichten. Tussendoor zijn de verhalen te lezen over Abraham en Ibrahim, zoals deze zijn beschreven in de Bijbel en de Koran. Het Ridderkunstboek is te koop voor € 19,90.