Verrassing voor verzamelaarster

RIDDERKERK - Tijdens de opening van de kinderboekententoonstelling in de Oudheidkamer werd Adri Smit verrast met een aanvulling op haar verzameling. De Slikkerveerse, die aan de tentoonstelling heeft bijgedragen met een selectie uit haar unieke verzameling boeken van W.G. van de Hulst, kreeg een versie in Esperanto van "Jaap Holm en z'n vrienden".

"Ik wist dat het bestond, maar ik had hem nog niet" aldus de vergulde verzamelaarster. Het boek kwam tevoorschijn uit een van de dozen met kinderboeken die in de aanloop van de tentoonstelling naar de Oudheidkamer gebracht hebben. "Naast losse boeken, die de bezitters graag bij ons in de vitrines wilden zien, zijn veel boeken aan ons geschonken. Een klein deel daarvan willen we bewaren. De rest gaan we verkopen tijdens onze komende kerstmarkt" zegt samenstelster Els de Winter.

De Esperanto-uitgave werd bij het selecteren uit een van de dozen geplukt. "Het was in meerdere opzichten een bijzonder boek. In bijna alle kinderboeken staat wel een naam, die meestal in grote kinderletters is geschreven. Vaak is er ook in gekleurd. Dat was met dit boek niet het geval."

Herinneringen

De boekententoonstelling van de Stichting Oud Ridderkerk voedt veel herinneringen aan vroegere kinderboeken. De verzameling is aangevuld met de persoonlijke verhalen van 65 Ridderkerkers, die vertellen waarom het betreffende boek zoveel indruk op hen heeft gemaakt. De tentoonstelling is in de Oudheidkamer te zien tot en met 12 november. De openingstijden zijn op woensdag, donderdag en zaterdag tussen 13.30 en 16.30 uur en op 30 september voor het laatst op vrijdag van 18.30 tot 21.00 uur. Met ingang van oktober is de vrijdagopenstelling van het Ridderkerkse museum eveneens van 13.30 tot 16.30 uur.