Hengelsportvereniging krijgt lokaal visrecht

RIDDERKERK - Hengelsportvereniging De Waal krijgt per 1 januari 2017 de visrechten voor Ridderkerk. Dit betekent dat de visclub voortaan de vergunningen mag gaan verstrekken. Wethouder Marten Japenga zette vorige week bij de Waal zijn handtekening voor de overdracht van deze verantwoordelijkheid.
Met deze nieuwe werkwijze wordt het voor sportvissers makkelijker om in Ridderkerk de hengel uit te gooien. ERHV De Waal zal de Ridderkekse wateren onderbrengen bij Sportvisserij Zuid-West, waardoor het bezit van een geldige Vispas voldoende is om naar de dobber in Ridderkerkse sloten en vijvers te staren. "Een visser uit bijvoorbeeld Rotterdam heeft straks geen vergunning meer nodig. Zijn Vispas volstaat. Wat niet verandert is dat men voor de Waal altijd een aparte vergunning moet hebben of lid moet zijn van onze vereniging" zegt secretaris Piet van Es, die eerder tot dezelfde afspraken kwam met de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

Dagvergunningen
Een dagvergunning voor de Waal kost € 5, of € 15,-- voor het hele jaar. Leden van de visclub krijgen een Vispas die dit recht ook geeft. Het vissen in het andere Ridderkerkse water blijft gratis. Er komen verschillende uitgiftepunten. Wie jaarlijks een Vispas koopt hoeft de moeite niet meer te doen. Het vissen zal, net als nu, niet in alle lokale waterpartijen zijn toegestaan. De uitzonderingen worden op de vergunningen vermeld.

Ruim 2500 leden
Voorzitter Piet den Boer is blij met het bereikte akkoord. "De gemeente heeft er nu geen werk meer aan en het wordt voor honderden sportvissers een stuk eenvoudiger. Onze club heeft ruim 2500 leden en die hoeven straks niet dat extra papiertje te hebben."
De voorzitter onderstreept dat ook de contacten met de gemeente de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd. De vereniging kan meepraten het visbeleid. "Het gaat dan niet alleen over het uitzetten van vis, maar ook bijvoorbeeld het baggeren en het maaibeleid"