Gastles in raadszaal

Vorige week donderdag werd groep 8 van de Ds. G.H. Kerstenschool tegen 9.30 ontvangen in de raadszaal van het gemeentehuis van Ridderkerk. Nadat iedereen een mooi plekje had gezocht startte de gastles door de heer Bakker van de SGP-jongeren.

Aan de hand van het lesboekje: "Regeren doe je zo", werd op een eenvoudige manier behandeld wat er allemaal komt kijken bij het "regeren" van Ridderkerk. Het mogen gebruiken van de microfoons en het bedienen van de spreekknopjes verhoogde in ieder geval de aandacht en betrokkenheid! Na een korte pauze met een heerlijke beker fris waren ondertussen de meesten getooid met een mooie oranje zonnebril, een presentje van de gastlesspreker. Hierna vertelde Peter Kranendonk van de lokale SGP-fractie hoe een raadsvergadering er nu precies aan toegaat.

Tenslotte werd er nog even "echt" gedebatteerd! De stelling was: "Voortaan start de schooldag met een gezamenlijk ontbijt op school". De ene zaalhelft moest tegenargumenten bedenken, de andere helft argumenten voor. Het viel lang niet altijd mee! Om te wachten tot jij op het knopje mocht drukken en mocht spreken, maar ook niet om met goede argumenten de "tegenpartij" te overtuigen. Het debat werd besloten met een hoofdelijke stemming. Hiermee werd het plan unaniem verworpen! Het was voor de leerlingen een bijzondere ervaring, maar ook een hele leerzame!