Lintje voor trekker van Schuldhulpmaatjes

RIDDERKERK - Woensdagmiddag is Krijn de Jong verrast met een Koninklijke onderscheiding. Hij ontving de versierselen van Lid in de Orde van Oranje-Nassau tijdens een ledenvergadering van de PCOB Ridderkerk. De Jong is sinds 2006 penningmeester van de lokale afdeling van de ouderenbond, maar heeft zich op veel meer terreinen verdienstelijk gemaakt.

Volgens burgemeester Anny Attema is Krijn de Jong na zijn pensionering als docent Techniek en Bedrijfskunde niet stil gaan zitten. Naast zijn rol bij de PCOB is hij sinds 2011 ook betrokken bij het Gilde Ridderkerk als projectcoördinator en sinds 2013 ook als bestuurslid. Tevens stond de heer De Jong in 2011 aan de wieg van het project SchuldHulpMaatje in Ridderkerk. "Dit is met anderen opgezet, uitgerold en duidelijk op de kaart gezet van Ridderkerk. Dit initiatief heeft zijn waarde inmiddels wel bewezen" aldus de burgemeester.

Krijn de Jong trekt de Schuldhulpmaatjes als bestuurder en coördinator. Bovendien heeft hij zelf gedurende vijfde jaar als maatje tien klanten intensief begeleid. Met tomeloze inzet gaf de Ridderkerker mensen met schulden zo weer perspectief. "Het gaat beter met onze economie, maar er zijn nog steeds vele mensen die het financieel niet kunnen bolwerken, door welke oorzaak dan ook. Het is prachtig dat er in Ridderkerk veel vrijwilligers zijn die hun medemens willen helpen om een uitweg te vinden uit hun financiële problemen" zegt burgemeester Attema. Krijn noemt ze daarbij als een schoolvoorbeeld. "De mensen om hem heen hebben gezien dat hij zich met bovenmatige inspanning voor zijn klanten inzette en soms verder ging dan strikt noodzakelijk binnen dit maatjesproject."

De gedecoreerde is ook al jaren actief voor de Protestantse Gemeente Slikkerveer, onder meer als scriba en boekhouder, en was secretaris bij de Probusclub Ridderkerk.