Omwonenden van Salem willen compromis

RIDDERKERK - Omwonenden van verpleeghuis Salem willen niet dat de gemeente met een omgevingsvergunning nieuwe bebouwing mogelijk gemaakt. De in de Stichting Bescherming Leefomgeving Ridderkerk Zuid-Oost verenigde bewoners verlangen dat de gewenste uitbreidingen op een andere manier worden gerealiseerd.

Salem wil de huisvesting voor haar bewoners actualiseren met het realiseren van een eigen kamers voor elke bewoner. Het verpleeghuis uit 1994 kent nu nog meerpersoonskamers. Met aan- en nieuwbouw kan Salem op eigen terrein haar vloeroppervlakte verdubbelen, terwijl het aantal bewoners gelijk zal blijven. De nieuwbouw voorziet in 96 appartementen voor psychogeriatrische bewoners, 75 studio's en acht appartementen voor somatische bewoners en een hospice met vijf appartementen. De directie van Salem hoopt medio 2017 met de werkzaamheden te starten. De omgevingsvergunning voor de plannen is vorige week aangevraagd.

De omwonenden verzetten zich al langer tegen de ideeën van het verpleeghuis. Zij stellen begrip te hebben voor de modernisering van de woonunits, maar willen dit op een andere manier gerealiseerd zien. Met de huidige plannen komt de bebouwing veel dichter bij de huizen van omwonenden. Zij willen daarom dat de uitbreidingen aan een andere zijde van Salem komen. De stichting heeft hiervoor gewezen op alternatieve mogelijkheden, waarmee hetzelfde bereikt kan worden.

De directie van het verpleeghuis houdt vast aan het oorspronkelijke plan. De omwonenden hopen nu dat de gemeente de partijen kan samenbrengen om te komen tot een compromis. "We willen niet terechtkomen in een situatie met langdurige juridische procedures" aldus woordvoerder Eddie Rondelez donderdagavond bij de raadscommissie. Het bestuurslid van de stichting vindt dat het college niet mee kan gaan in de vergunningaanvraag. "Er vingeert geen bestemmingsplan, maar een beheersverordening. Een beheersverordening heeft een beherend karakter, grote wijzigingen zijn niet toegestaan. In dit geval is uitdrukkelijk bepaald dat aanbouw, uitbouw en bijgebouwen niet zijn toegestaan."

De stichting vreest dat het college met de afwijkingsregel toch mee zal gaan met de Salemplannen. "We zijn benieuwd naar de criteria die het college hiervoor hanteert."