Preventief huisbezoek voor 75-plussers

RIDDERKERK – Al jaren regelt stichting Sport en Welzijn preventieve huisboeken aan Ridderkerkers van 75 jaar en ouder. Dat dit toch nog steeds vrij onbekend is en zelfs argwaan oproept bij verschillende Ridderkerkers, is oprecht jammer te noemen.

,,Ons doel is om de oudere medemens zolang mogelijk de regie over zijn of haar eigen leven te laten behouden en vooral ook in eigen huis." Aan het woord is Elli Monshouwer van Sport en Welzijn. ,,Er is nog zoveel onbekend over wat er in Ridderkerk allemaal mogelijk is en daarom maken wij dit kenbaar door persoonlijke gesprekken te voeren. Door de vragenlijsten krijgen wij een beter beeld van wat er speelt in de verschillende wijken van Ridderkerk. Ook al heeft iemand het op het moment nog niet nodig, het is fijn om alvast alle mogelijkheden te kennen."
Nel Lagendijk is negen jaar vrijwilligster en bezoekt meerdere mensen in de week.
,,Ik vul samen met de mensen de vragenlijst in en geef ze veel informatie.
Daarop krijgen wij toch vaak een 'dat wist ik niet' terug, wat wel weergeeft dat onze diensten nog lang niet bekend genoeg zijn.
Dat komt waarschijnlijk ook doordat dit soort dingen langs je heen gaan als je het niet nodig hebt."
Nel geeft een aantal voorbeelden van wat er zoal kan: ,,Mensen die zelf geen vervoer hebben naar de dokter of het ziekenhuis kunnen dit via ons regelen. Een vrijwilliger rijdt, wacht op de bestemming of gaat desgewenst mee naar binnen en brengt weer thuis. Hiervoor worden alleen de benzinekosten in rekening gebracht. Ook kunnen ouderen bijvoorbeeld tegen een laag tarief klusjes in huis laten doen of de heg laten snoeien. We geven tips over geld, zoals toeslagen en subsidies waar velen het bestaan niet van wisten. Ook kan men bij ons terecht voor bewegingslessen, lessen voor het gebruik van computers, tablets, smartphones etc. En niet te vergeten de huisbezoeken die onze vrijwilligers afleggen bij mensen die eenzaam zijn. Een bakkie koffie, een wandelingetje. Er is veel mogelijk."

Bewoners van 75-plus krijgen een brief waarin het bezoek wordt aangekondigd. Nu wordt dit bezoek door een derde van de ontvangers afgezegd.
,,Het is argwaan, onwetendheid en misschien ook wel angst om een vreemde binnen te laten", zegt Elli. ,,Toch willen we graag iedereen bereiken en al deze mensen op de hoogte brengen van de mogelijkheden binnen Ridderkerk. Is het nu niet nodig, dan misschien later wel." Nel doet ook huisbezoeken. Voor dit werk is Sport en Welzijn altijd op zoek naar vrijwilligers.

Mensen die graag meer informatie willen voor zichzelf of misschien iemand kennen die nog niet op de hoogte is van alle mogelijkheden, kunnen kijken op www.sportenwelzijn.nl.

Mailen naar Elli.Monshouwer@senw-ri.nl, bellen naar 0180-432350.