Ridderkerkse hiphopgroep KonKreet hoopt op landelijk succes

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Het muziekgenre 'hiphop' is tegenwoordig erg populair onder jongeren. De liedjes van bekende artiesten als Broederliefde, Sevn Alias, SBMG, Frenna en Mula B worden miljoenen keren beluisterd op streamingdiensten als Spotify en YouTube. Deze hype is ook Ridderkerk niet ontgaan, en zo wordt er ook hier volop muziek gemaakt. Ridderkerkse rapgroep KonKreet vertelt hun verhaal.

KonKreet Music (de officiële naam) bestaat uit vijf jongens van begin 20, waarvan er drie actief zijn. Robin Kooijman (bijnaam: Kooija) is de producer/dj van de groep. Kevin Blaak (Nivek) en Roberto Doekhi (stagename-loos) vormen de twee rappers. Sinds februari zijn ze actief met het maken van hiphopmuziek. ,,Nadat Robin zijn beats liet horen, zijn we eigenlijk begonnen. Hij was al lang bezig met het maken van verschillende soorten muziek, maar had zich nog niet echt gefocust op hiphopbeats. Toen hij dit uiteindelijk aan ons liet horen, zijn Kevin en ik begonnen met rappen op de beats van Robin,'' legt Roberto uit.

De groep begon met het maken van 'old-school hiphop', een muziekgenre dat vooral in de jaren 90 erg populair was onder de hiphopliefhebbers. ,,Tijdens het werken aan die muziek, hebben zowel de producer als de rappers zich zodoende ontwikkeld dat er steeds meer verbetering in de muziek kwam, waardoor wij ons wilden gaan focussen op het maken van muziek van hoge kwaliteit. Bovendien willen wij nu hiphop uitbrengen dat in meerdere subgenres thuis hoort dan alleen old-school, zoals trap of dancehall-hiphop", vertelt Kevin.

Door deze apparatuur kan er muziek van zeer hoge kwaliteit worden gemaakt.

De jongens van KonKreet zijn vaak te vinden in de studio van jongerencentrum De Loods. Hier nemen ze hun liedjes op en maken ze de beats. De studio is ideaal ingericht voor beginnende artiesten. Zo staat er een PC met twee beeldschermen waarop je gebruik kunt maken van het muziekprogramma Fruity Loops. In dit programma kun je beats maken, en vocals of instrumenten opnemen. Om vocals op te nemen staat er een externe audio interface aangesloten op de pc, met daarop weer twee studio monitoren en een microfoon aangesloten. Door deze apparatuur kan er muziek van zeer hoge kwaliteit worden gemaakt. De studio wordt dan ook regelmatig gebruikt door andere dj's en producers die bijvoorbeeld Housemuziek of Techno maken.
Er mag gratis van de studio gebruik worden gemaakt, zolang de soos open is. ,,Alleen wij en een aantal loods vrijwilligers, mogen buiten deze tijden gebruik maken van de studio. Robin is ook een vrijwilliger, en dus is De Loods op de hoogte van wat wij doen en willen zij ons de ruimte geven om onze muziek te kunnen maken,'' zegt Roberto. ,,We proberen zo veel mogelijk tijd in De Loods door te brengen, maar omdat iedereen naast het maken van muziek ook andere verplichtingen heeft, zijn er soms weken waarin wij minder tijd hebben om aan nieuwe liedjes te werken.''
KonKreet is zeker niet de enige groep die zich bezighoudt met het maken van hiphopmuziek in Ridderkerk. ,,Daar zijn we van op de hoogte ja, maar we voelen zeker geen concurrentie,'' vertelt Roberto. ,,Iedereen moet de vrijheid hebben om zich hier mee bezig te houden en als de kans daar is om door te breken, gunnen we dat onze buurtgenoten. Zelf zijn wij niet van plan om stil te zitten tot er genoeg mensen zijn die onze naam kennen in dit land en dat de Nederlandse hiphop een stukje Ridderkerkse afkomst kent.''

KonKreet is ook te volgen op social media: Instagram: @konkreetmusic, FB @KonKreet

Reageren op deze column kan via www.decombinatieridderkerk.nl