Een leven met hart en ziel voor de Wegenwacht

RIDDERKERK - Het ANWB Museum in Den Haag heeft veel historisch materiaal, maar op het gebied van de Wegenwacht is Wim Philips in Bolnes veel completer. Hij was van 1962 tot 2001 als wegenwacht actief en bewaarde alles wat met zijn werk en de ANWB te maken had. De Ridderkerker begon bij de pechdienst toen er nog met motoren gereden werd en was daarna vele jaren met de gele wagens op de weg: "Ik ben zelfs in uniform getrouwd."
Want ook de liefde voor het vak was groot. Er waren nog niet veel wegenwachters toen Philips na zijn militaire dienst solliciteerde. Hij had bij de luchtmacht leren sleutelen en mocht naar de wegenwachtopleiding. Zijn carrière begon daarna met een BSA-motor met zijspan voor de gereedschappen en borden die destijds nog door wegenwachters langs de weg werden gezet. "Ik had bijvoorbeeld een waarschuwingsbord voor als het glad was en kon ook met een bord aangeven waar ze me konden vinden. Ik zat altijd op de route Leidschendam-Zoetermeer. We hadden toen nog geen mobilofoons, praatpalen en verkeersinformatie. Het was echt nog pioneren" blikt de oudgediende met personeelsnummer 167 terug.

Vele taken
Wim Philips heeft veel foto's en bijna alle papieren en documenten uit die tijd bewaard. En route loste hij niet alleen vele pechgevallen op. De Wegenwacht werd voor veel meer zaken ingeschakeld. In 1964 verleende Philips bijstand bij de TT Assen met een eigen radiopost en een jaar later werd hij met collega's ingezet toen Delft zonder water zat: "We moesten de aggregaten onderhouden."
Met inmiddels de Rotterdamse regio als werkgebied werd de motor ingeruild voor een Citroën CV, in de volksmond bekender als een besteleend. Ook met de latere gele voertuigen, zoals de Citroën Ami 8, Renault 4 en VW Golf Variant, deed Wim Philips ervaring op. "Zelfs op de autoloze zondagen had ik het druk. Van de auto's die met ontheffing reden kwamen er aardig wat zonder benzine te staan" herinnert hij zich nog levendig.

In vol ornaat
Op de motor bleef hij zich in vol ornaat manifesteren bij bijzondere gelegenheden. "Het past natuurlijk helemaal in het plaatje van een parade met oldtimers. Ik had zo ook de eer om als eerste te rijden op rijksweg 20 en de uitbreiding van rijksweg 15."
De klassieke motor is eigendom gebleven van de ANWB, maar de oud-wegenwacht heeft nog wel het volledige uniform. "Ik heb nog het complete pakket. De lange lederen jas, die vroeger ook bij het uniform hoorde, hebben ze in Den Haag nog niet in de collectie. De mijne mag daar naartoe als ik er niet meer ben" aldus de Ridderkerker, die al regelmatig wat spullen uit zijn unieke verzameling naar het hoofdkantoor brengt.
Andersom weet de ANWB hem ook nog altijd te vinden. Er kan op Philips een beroep worden gedaan voor het repatriëren van auto's van landgenoten: "Op plekken met veel toerisme is daar een goed netwerk voor, maar in alle delen van Europa kunnen automobilisten stranden. Vaak kunnen ze om medische redenen niet zelf meer terugrijden. Als het een uithoek is mag ik er naar toe vliegen om met de auto terug te komen. Zo ben ik nog steeds hulpverlenend bezig."