DJ Panic voelt nog niks voor stilzitten

RIDDERKERK - Dennis Copier viert dit weekend zijn25-jarig jubileum als DJ Panic. De Ridderkerker doet dat met een groot feest met oude en nieuwe gabbers in de Maassilo in Rotterdam. Ook op 41-jarige leeftijd is de dj nog lang niet uitgekeken op de hardcorebeats: "Integendeel! Ik krijg er juist heel veel energie van."
Dennis was net 16 jaar toen hij wat avondjes mocht draaien in de toenmalige club Pompeï in Rotterdam-Zuid. Daar werd hij gespot door Paul Elstak, die vele deuren voor hem opende. 'Panic' mocht ineens samenwerken met zijn muzikale helden en draaide in binnen- en buitenland. De artiestennaam van de dj werd bedacht door een van zijn vrienden. "Een vriend die in de graffitiscene zat had de letters Panic getekend. Dat vond ik zo tof dat daar mijn naam van gemaakt heb" vertelt.
Copier maakte de hoogtijdagen van de hardhouse, hardcore en hardstyle mee. Dat deed hij niet alleen als gangmaker op menig feest. Hij had ook een belangrijke rol in producties van Neophyte records en Rotterdam Records. De hoge oplagen van het vinyl en vooral cd's zijn verdwenen, maar de muziek is volgens Dennis nooit weggeweest: "Alleen is het weer underground geworden, zoals dat in het begin ook was. De hele gabbercultuur is wel verdwenen. Er zijn nu wel weer veel jongeren die de muziek van toen heel leuk vinden. Die trekken niet meer zo'n trainingsbroek aan, maar gaan er wel helemaal mee uit hun dak. En voor heel wat van mijn generatiegenoten blijft het leuk om zo af en toe nog eens lekker te raggen."

Reünie
Met zijn jubileumfeest brengt DJ Panic het allemaal samen. In de Maassilo komt het tot een reünie met oud-gedienden als Paul Elstak, Darkraver en Neophyte en de jonge garde met onder andere Forze DJ Team en D-Fence. Ook het Force DJ Team, waarvan Panic deel uitmaakte, wordt voor deze avond weer geformeerd: "Het is echt een mix van jongens van de oude stempel en veelbelovende jonge dj's. We gaan echt niet alleen terugkijken. Het is echt een feest van nu."
De liefhebbers zullen in drie zalen van de Maassilo kunnen dansen. "Bij de dance van nu is de aandacht vooral voor de dj's en de showeffecten. Bij hardcore zijn nog altijd de beats het belangrijkste. Die moeten je in beweging brengen" aldus de jubilaris.
Het grootste verschil tussen het draaien vroeger en nu zijn de digitale mogelijkheden. Panic is niet een dj die nostalgisch naar het vinyl terugverlangt: "Ik draai tegenwoordig ook free style. Dat betekent dat je alle genres bij je moet hebben. Toen ik begon moest ik het doen met wat in mijn platenkoffer zat. Nu heb ik veel meer muziek tot mijn beschikking. Alles digitaal, maar het mixen doe ik nog altijd zelf."
"Panic in de Maassilo" begint op zaterdag 21 januari om 22.00 uur en duurt tot 07.00 uur. Kaarten kosten € 22,50. Voor meer informatie: www.facebook.com/djpanicnl.

Bestel hier tickets: http://panic.tickets.supersized.nl/