Afval wordt grondstof, heffing omlaag

RIDDERKERK - Met een nieuw afvalplan wil de gemeente Ridderkerk bereiken dat veel meer afval wordt gezien als 'grondstof' voor nieuwe producten. Als het afval scheiden flink beter gaat, kan de afvalstoffenheffing omlaag. Het plan, dat in maart op de raadsagenda staat, voorziet ook in meer service voor de inwoners.

Wethouder Marten Japenga is ervan overtuigd, dat anders tegen afval moet worden aangekeken. ,,Dat hoort bij duurzaamheid. Te veel van wat we weggooien zijn grondstoffen die we opnieuw kunnen gebruiken'', zegt wethouder Japenga.

Als de jaarlijkse afvalstoffenheffing wordt verlaagd, naar verwachting met 30 tot 50 euro, gaan de inwoners vanaf datzelfde moment een bedrag per keer betalen voor het deponeren van restafval in de container. De ondergrondse containers worden hiervoor aangepast. De gemeenteraad moet het tarief nog vaststellen. ,,Het is een prikkel om beter te sorteren'', legt wethouder Japenga uit. ,,Wie dat goed doet, beloont zichzelf.''
Ook met meer service wil de gemeente Ridderkerk de inwoners stimuleren tot beter sorteren van afval. De bekende plastic zak voor plastic, blik en drankkartons wordt voortaan iedere week opgehaald. Er komen inzamelpunten voor deze zakken, dichtbij de woningen. Het weinige restafval dat uiteindelijk overblijft, kan naar een ondergrondse container worden gebracht. De bewoners van de ongeveer 9000 flatwoningen worden bediend met collectieve inzamelvoorzieningen dichtbij de hoofdingang van hun woongebouw. Alle flatbewoners krijgen ook een inzamelmiddel voor keukenafval en voedselresten.
Lees verder in De Blauwkai.