Sint Jorispenning voor Ger Schilt

RIDDERKERK - Ger Schilt heeft zaterdagmorgen de Sint Jorispenning van de gemeente Ridderkerk ontvangen. De gemeentelijke onderscheiding werd hem uitgereikt door burgemeester Anny Attema bij de opening van de twaalfde editie van het Winterfeest in de kantine van vv Rijsoord.

De heer Schilt wordt met de Sint Jorispenning geëerd voor zijn niet aflatende inzet voor de Ridderkerkse samenleving. Eerder, in 2001, ontving hij daarvoor al een koninklijke onderscheiding. Maar ook daarna bleef hij een actief vrijwilliger. Ger Schilt is een van de oprichters van de Stichting Help Eens Een Handje, 47 jaar geleden, die activiteiten als het Winterfeest en de Truckersrit op Koningsdag al jaren financieel ondersteunt. Ger Schilt was ook medeoprichter van de Stichting Evenementen Ridderkerk.

Ridderkerk kent Ger Schilt van nog veel meer activiteiten. Tien jaar beheerde hij het voormalige Minitheater in Ridderkerk. Ook was hij vele jaren presentator en programmamaker bij Radio Ridderkerk. Schilt deed jarenlang rechtstreeks verslag van de raadsvergaderingen en was discussieleider van "Politiek Café". Meer dan 500 keer was hij gastheer en interviewer van het programma "Praten met een Ridderkerker". Daarnaast maakte hij voor de lokale omroep 325 afleveringen van de hoorspelserie "Praatcafé Kleinje Pils", waarvan hij zowel tekstschrijver als regisseur. Tevens was Ger actief in de organisatie  van de wielerronde van Ridderkerk. Met het wielercomité ontving hij ook al eens een Jorispenning. In 2002 werd hij uitgeroepen tijdens de jaarlijkse Seniorendag in Rijsoord uitgeroepen tot "man van het jaar".De Sint Jorispenning wordt toegekend door burgemeester en wethouders van Ridderkerk aan personen of organisaties die hebben bijgedragen aan de positieve beeldvorming over de gemeente Ridderkerk op cultureel en/of maatschappelijk-sociaal gebied.