Creatieve activiteiten met keramiek

RIDDERKERK - Het eerste keramiekatelier in Ridderkerk is geopend: Keramiekatelier Joy and Art. Hier kan iedereen terecht voor lessen, workshops en kinderfeestjes. Onder de deskundige begeleiding van Nathalie de Waard - van Wingerden is het steeds weer een feestje om hier te zijn: "Het is altijd leuk om creatief bezig te zijn. En met klei maak je je eigen keramiek. In de oven van het atelier kan het gestookt worden tot wel 1260 °C."
Na vijftien jaar op een kantoor te hebben gewerkt gooide Nathalie de Waard het roer drastisch om. Ze koos voor een keramiekopleiding aan de SBB in Gouda. Daarna wilde een eigen atelier: "Want een keramist heeft heel veel materiaal, en dus ruimte nodig. Niet alleen klei, maar ook een oven, liefst op krachtstroom, een spuitcabine, een draaischijf, een laboratorium waar ik mijn eigen glazuren kan samenstellen en natuurlijk een hele mooie grote kast waar ik mijn gemaakte werk in kan neerzetten."
Net op dat moment wilden Nathalie's ouders verhuizen naar Zeeland en kregen zij de mogelijkheid om hun huis te kopen. Haar moeder Annie van Wingerden-Monen, jaren een bekend adres van de lokale kunstroute, had al een atelier aan het huis laten bouwen. "Daar kon ik prima mee verder. Nu geef ik hier ook lessen, workshops en kinderfeestjes met handvormen en glazuren. Daarnaast geef ik ook af en toe een workshop raku-stoken" aldus de keramiste. Naast deze activiteiten maakt Nathalie haar eigen werk. Ze is succesvol met de vervaardigen en verkopen van exclusieve breikommen. Op 8 en 9 april doet ze mee aan de Kunstroute Ridderkerk. Voorafgaand aan dit kunstweekend geeft ze een workshop keramiek decoreren. Informatie hierover is te vinden op in het boekje van de Kunstroute dat op dit moment al op diverse plekken af te halen is en op: www.kunstrouteridderkerk.nl Alles over het keramiekatelier is te vinden op: www.joyandart.nl.