Expositie in de Irenekerk

RIDDERKERK - In het kader van 500 jaar Reformatie staat Maarten Luther dit jaar in vele kerken extra in de belangstelling. Er wordt hieraan op diverse manieren aandacht geschonken. De kunstenares Jeltje Hoogenkamp heeft op verzoek van de Protestantse Kerk Nederland  dertien schilderijen vervaardigd, waarbij in ieder schilderij een fragment uit  liederen van Maarten Luther centraal staat. Deze schilderijen zijn tot 3 april te zien in de Irenekerk in Slikkerveer.

De kunstenares liet zich steeds inspireren door één regel uit de dertien liederen van Maarten Luther uit het Protestantse Liedboek 2013. Ze zoomde in op die ene regel met een dromerig palet en grafische benadering, met kleur- en vormsymboliek. Zo ontstonden dertien meditatieve schilderijen. Bij elk schilderij staat haar invalshoek aangegeven, maar het staat iedereen vrij zelf betekenis te geven. Jeltje Hoogenkamp (1946) studeerde aan de Gerrit Rietveldacademie en woont in Culemborg. Deze expositie trekt in 2017 door Nederland en is onderdeel van het Amuse-project bij het Lutherjaar en Reformatie-jubileum. In de Irenekerk zijn de doeken rond de samenkomsten te bekijken.

Op zaterdag 25 maart is er een algemene openstelling voor belangstellenden. De kerkdeuren aan het Electroplantsoen 17-19 staan zaterdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur voor iedereen open. De toegang is gratis. Er is ruimte voor gesprek en men krijgt een kopje koffie of thee aangeboden.

Foto:

Twee van de Luther schilderijen van Jeltje Hoogenkamp (www.500jaarprotestant.nl/amuse)