Nieuw Reijerwaard krijgt meepunt

RIDDERKERK - Er komt een meetpunt voor lucht en geluid op het nieuwe bedrijfsterrein Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk. De gemeenteraad heeft zich hiervoor donderdagavond met ruime meerderheid uitgesproken.

Alleen de fractie van Leefbaar Ridderkerk stemde tegen. Die partij ging anderhalf jaar geleden ook niet mee met de motie, waarmee het college de opdracht kreeg om zich in te zetten voor een meetpunt. Tot verbijstering van bewoners van de Rijksstraatweg en de meeste fracties kwam wethouder Marten Japenga met een andere uitwerking. Hij wil het geld voor een meetpunt liever inzetten voor concrete maatregelen en de vinger aan de pols houden met rekenmodellen: "Een meetpunt gaat geen nieuwe gegevens opleveren. Het is een hele dure bevestiging van wat we al weten."

Bijna alle partijen in de raad denken daar anders over. "Meten geeft een beter en realistischer beeld. Bij eventuele overschrijdingen kunnen maatregelen getroffen" aldus VVD-raadslid Edward Piena. Ad Los zegt geen enkel vertrouwen te hebben in rekenmodellen. Hij wijst erop dat er in eerdere berekeningen voor Nieuw Reijerwaard geen rekening van gehouden met 75%  meer verkeer: "Het is onverkoopbaar dat je de berekeningen nu wel zou moeten geloven. De omwonenden hebben het volste recht op een meetpunt."

Volgens Jeroen Rijsdijk (PvdA) zou het college moeten leren van Verenambacht. "Het klopt op papier allemaal, maar de bewoners ervaren wel overlast."

De fracties van SGP en ChristenUnie gingen pas na lange discussie mee met de meerderheid. Beide partijen zien het meetpunt als "second best". Zij zetten het geld liever op concrete maatregelen. "Als blijkt dat er geen overschrijdingen zijn staan de bewoners met lege handen, maar heeft dat wel twee ton gekost" aldus Tjalke Alkema van de ChristenUnie. SGP'er Anton Rottier pleitte daarom voor een mix van monitoren met modellen en maatregelen voor de leefbaarheid in het gebied.