Emmy Mulder (77)

Waar kennen we jou van?

Ik ben nu bijna dertig jaar vrijwilliger bij Radio Ridderkerk. Eén keer in de 14 dagen heb ik een eigen programma op zondagavond, 'Zomaar voor u'. Het programma bestaat uit vier rubrieken en luisteraars worden uitgenodigd na de uitzending te bellen om mee te praten.

Verder ben ik lid van de Ridder Dichters en worden er met regelmaat gedichten van mij gepubliceerd in diverse media.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

Soms herkennen mensen mij aan mijn stem. Dat is wel leuk. Natuurlijk gaat het gesprek dan over het programma. Door mijn lidmaatschap van de kerk 'De Levensbron" ken ik veel mensen en met regelmaat kom je dan wel iemand tegen.

Hoe is je gezinssituatie?

Ik ben 55 jaar geleden getrouwd en wij hebben drie zonen gekregen. Daar zijn drie schoondochters en vijf kleinkinderen bijgekomen.

Wat is je mooiste
jeugdherinnering?

Ik was een sportief meisje. Zwemmen, atletiek en gymnastiek vond ik erg leuk. Laatst kreeg ik van mijn broer een oude foto waarop ik op het ijs stond. Direct komen dan de mooie herinneringen weer boven.

Waar heb je voor het laatst hard om gelachen?
Ik ben niet zo'n uitbundig type. Maar om het filmpje dat mijn vriendin pas mailde, heb ik zitten schateren van de lach. Ik weet niet eens meer waar het over ging, maar het was heel leuk.

Wanneer was je het
gelukkigst?

Eigenlijk ben ik heel mijn leven al gelukkig. Ik heb een heerlijke jeugd gehad, ben gelukkig getrouwd, heb mooie kinderen en kleinkinderen en doe alleen maar dingen die ik leuk vind.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Deze week is het een jaar geleden dat mijn zus is overleden. Daar ben ik heel verdrietig om geweest. Sowieso hebben we het afgelopen jaar veel verdrietige momenten gehad. In één jaar tijd zijn mijn zus, twee zwagers, een vriendin en een vriend overleden.

Wie is je grote voorbeeld?

Dat was toch mijn moeder. Ze wist van niets, iets te maken. Ze heeft eens van gordijnen een jas voor mij gemaakt.

Welke toekomstdromen
heb je nog?

Ik ben niet zo'n dromer, maar als ik zo gelukkig en tevreden blijf als nu, dan komt mijn droom uit.

Waar word je verlegen van?

Van complimentjes. Deze week kreeg ik van een mevrouw een prachtig kaartje over mijn gedicht 'fotolijstje'. Ze had beschreven wat het gedicht voor haar betekent. Ik vind dat natuurlijk fijn om te lezen, maar word dan ook wel verlegen.

Welk talent zou je willen hebben?

Ik ben gezegend met veel talenten, maar piano spelen lijkt me heerlijk om te doen.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik ben een ochtendmens. Mijn dag begint met een ontbijt en de krant. Daarna ga ik naar mijn werkkamer om te schrijven, e-mails te beantwoorden of voorbereidingen voor het radioprogramma te doen. Als dat gedaan is, stap ik onder de douche en kleed me aan.

Wat zijn je hobby's?

Dichten en radio maken, vanzelfsprekend. Maar ook tuinieren doe ik erg graag. Mijn vader was hovenier, dus ik denk dat het in mijn genen zit.

Wat vind je eng?

Programma's als 'Opsporing verzocht' kijk ik niet naar. Ik kan het niet aanzien hoe andere mensen elkaar naar het leven staan of de vreselijkste dingen aandoen.

Wat vind je stom?

Ik vind niet iets uitgesproken stom. Wel vind ik het dom van mijzelf als ik weer eens de naam van iemand ben vergeten. Maar daar schijnen veel mensen last van te hebben.

Waar kijk je naar op TV?

Programma's als 'De wandeling', 'Ik mis je' en 'Geloof Hoop en Liefde'. Met mijn man kijk ik graag naar 1 tegen 100 en 2 voor 12.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je hebt gekregen?

Vanmorgen kreeg ik een App of ik de Roparun wil sponsoren. Ik moet nog een antwoord sturen, maar natuurlijk doe ik dat.

Wat is je favoriete quote?

Durven is het beste middel om te slagen.