Column Youri: Wat een weekend

Youri Haasdijk is 19 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

Het afgelopen weekend is er eentje om nooit te vergeten. Veel mensen hadden er al een tijd naar toe geleefd en afgelopen weekend mochten ze het eindelijk allemaal beleven.
Het weer zat mee en de enorme hoeveelheid bier stond koud.
Het leek eigenlijk van te voren al niet meer stuk te kunnen gaan, al waren er bij veel mensen toch de nodige zenuwen.
Logisch natuurlijk, want er stond veel op het spel.

Sommigen waren er al vroeg bij om het beste plekje te kunnen claimen. Mensen die wat later aankwamen moesten genoegen nemen met een wat minder plekje, maar kunnen achteraf toch zeggen dat ze erbij zijn geweest.
Want wat was het een prachtig evenement.
Werkelijk alle soorten mensen waren er te vinden. Kinderen, tieners, volwassen mannen en vrouwen, opa's, oma's, vaders en moeders. Ze kwamen allemaal voor maar één ding.

Voor vele mensen was het zelfs een soort feestdag en voor anderen gewoon een bijzondere belevenis. Mooi om te zien wat sport doet bij mensen. Het geeft toch een soort verbroedering, want iedereen komt voor hetzelfde en voelt hetzelfde.
Vrienden onder elkaar die onder het genot van een biertje naar de wedstrijd kijken of gezinnen die het als een dagje uit zien.
En winkeliers profiteren hier natuurlijk ook weer van. Zo werden er bijvoorbeeld speciale gebakjes met het logo gemaakt in de twee welbekende kleuren.
Ook de stickers konden niet ontbreken.

En nu maar hopen dat het in 2018 weer zo'n feest is.

Ook de organisatie had zijn handen vol. Verkeersleiders moesten mensen in auto's, die gek genoeg niets afwisten van dit grote gebeuren, om het terrein heenleiden. Veel straten werden dan ook afgezet, want het verkeer was die dag even niet welkom. Dat mag ook wel een keertje, het gebeurt tenslotte hooguit een keer per jaar. Zo'n feest kost voor de gemeente natuurlijk een hoop geld, maar wat men er voor terugkrijgt is onbeschrijflijk. Het mooie is ook dat er geen noemenswaardige incidenten hebben plaatsgevonden. Er hing een fantastische sfeer, zelfs onder de beveiligers en politie.

Eenmaal toen het startseintje werd gegeven werden de sporters luidruchtig toegejuicht door het publiek. Ze hadden een goede dag en gingen uitsluitend voor de overwinning. Overigens het enige dat telde die dag.
Het bier vloeide en de mensen werden steeds enthousiaster. Uiteindelijk wist één sporter de wedstrijd te beslissen en mocht na afloop meteen de prijs, waar hij het naar eigen zeggen allemaal voor doet, omhooghouden voor het publiek.
De held van de dag. Als hij niet zo in vorm was geweest, had het misschien een hele andere middag geworden met een andere winnaar.

En nu maar hopen dat het in 2018 weer zo'n feest is, want de jaarlijkse wielerronde 'De Draai Rond De Kraai' in Rijsoord was dit jaar zeker weer een groot succes.

Het was een echt sportweekend. Want er was dat weekend natuurlijk nog iets dat gevierd moest worden. Dat kan niemand in Ridderkerk ontgaan zijn. Een kampioensschap dat hier in de buurt groots gevierd werd. Want die schaal, daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Een wereldprestatie, wat maar weinig mensen aan het begin van het seizoen hadden verwacht.
Na een dip in de laatste periode van het seizoen is het eerste elftal van VV Rijsoord er toch in geslaagd om kampioen te worden van de 1e klasse.
Volgend seizoen naar de hoofdklasse dus!

Reageren kan via www.decombinatieridderkerk.nl

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.